Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »

Craftsmen in content

De verschuiving van paid naar earned en owned media

De termen paid (of bought), earned en owned media vormen gezamenlijk een eenvoudige weergave van het totale medialandschap waarbinnen organisaties vandaag de dag keuzes maken voor de kanalen om te communiceren met hun doelgroep.

Foto: Steven Zwerink

Onder paid media verstaan we sponsoring en adverteren. Onder earned media verstaan we word-of-mouth (door de doelgroep) en onder owned media verstaan we de eigen communicatiekanalen. Door de opkomst van digitale media en met name social media is het effect van earned media exponentieel toegenomende en is de inzet van owned media toegankelijker geworden (lagere kosten en eenvoudiger in gebruik).

Verschuiving van paid naar owned en earned media

PEO-model van Forrester

Nokia was een van de eerste organisaties die de termen paid, earned en owned media hanteerde in haar marketing en communicatiestrategie (via: Daniel Goodall). Daarna volgden opinieleiders als Pete Blackshaw, Fred Wilson en David Armano. Eind 2009 publiceerde Forrester Research het onderzoeksrapport No Media Should Stand Alone waarin het PEO-model werd geintroduceerd.

Paid, earned and owned model Forrester (table)

Content Marketing Revolution

In 2010 publiceerde Brian Solis op het techblog Maschable het artikel Why Brands are Becoming Media waarin hij duidelijk maakt waarom organisaties in toenemende mate zelf een medium worden. Een trend die we al wat langer kennen onder de term branded content. In Nederland gaf Jeroen de Bakker tijdens het IAB Interact 2009 een presentatie en introduceerde de term branded utilities (met voorbeelden als Zonneradar van Wieckse Witte, Appie van Albert Heijn en Teamlink van Amstel) waarin hij eveneens de verschuiving van paid naar earned en owned media liet zien.

De termen paid, earned en owned media zijn inmiddels bekende begrippen voor de meeste marketing- en communicatiemensen. We zien ook steeds meer voorbeelden van communicatiestrategieen en campagnes waarbij niet advertising centraal staat, maar de eigen content (bijv. eigen website, event of magazine). Alhoewel niet nieuw, spreekt Alexander Jutkowitz in Harvard Business Review van een Content Marketing Revolution.

Onze laatste blogs