Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »

Craftsmen in content

Eigen magazine

Door de belevingswereld, interesses en behoeften van de lezer als leidraad voor de inhoud te nemen, realiseert een customer of bedrijfsmagazine merktrouw en waardering. Hierdoor zijn magazines binnen de content strategie een effectief middel om loyaliteitsdoelstellingen te helpen realiseren. Ook – of júist – in dit digitale tijdperk.

Verbinding met je publiek

Internet en social media hebben mensen door de jaren heen steeds selectiever, mondiger en minder merkloyaal gemaakt. Merken worden daardoor gedwongen om zich meer te concentreren op het managen van de ‘customer experience’ met als doel de relatie met het merk te versterken en verrijken. Het zoeken en behouden van verbinding met je publiek is daarmee een van de grootste uitdagingen voor merken. Een eigen magazine is in staat deze verbinding te leggen.

Panda_Roven 0402mv_yb.indd BTBM 2-14 def pdf 01 cover EM

Langetermijnrelatie

Waar online kanalen, social media, winkelmateriaal en productfolders insteken op compacte content en ‘vluchtige’, direct effectieve contacten, focussen magazines op de langetermijnrelatie. Op loyaliteit. Keiharde verkoop is nooit de insteek van een bedrijfsmagazine; een merkmagazine is géén reclame. De kernfuncties van magazines zijn inspireren, verrassen, oplossingen bieden en verdieping geven.

Indirecte merkpromotie

Uitgangspunten voor de inhoud zijn de interesses en behoeften van de lezer, trends en kwalitatieve content. Door merkproducten en -diensten een logische plek te geven in de inhoud – via ideeën, toepassingen, oplossingen, tips, etc. – krijgen ze relevantie voor de lezer en kun je als merk ook behoeftes creëren. Met deze indirecte vorm van ‘merkpromotie’ blijken bedrijfsmagazines bewezen effectief in het aanzetten tot actie. Dit effect is uiteraard groter wanneer het magazine goed gemaakt is en er synergie is met de andere middelen in de content marketingmix.

HJ1 p001 cover.indd  coverblad  HS3 coverdef.indd

Bekijk ons portfolio magazines

Aanvulling op online

Het lezen van magazines is onderdeel van ‘me-time’, een moment van ontspanning. Rust buiten het scherm. Dat maakt ze tot een waardevolle aanvulling op online content marketing. Ook omdat ze meer dan digitale media in staat zijn de aandacht van lezers te vangen en vast te houden, zo blijkt uit onderzoek. Slechts 5% van de magazinelezers doet iets ernaast wanneer ze tijdschrift-content ‘consumeren’ en gemiddeld wordt er 25 minuten gelezen in een bedrijfsmagazine. Bovendien ervaart ons brein fysieke communicatie als ‘echter’ en heeft content uit magazines meer effect op herinnering en merkassociaties. Om in een overvol web vindbaar te blijven en mensen naar je online content te trekken, lijken SEO en goede webcontent alléén niet voldoende…

Fysieke merkprikkel

De fysieke merkprikkel in de vorm van een bedrijfsmagazine is voor een merk een effectieve aanvulling op online media (en vaak andersom!). Want: een papieren magazine laat een merk beklijven bij mensen en zet merken ‘top of mind’ op een vriendelijke en waardevolle manier. Het vangt de aandacht en kan zo werken als traffic-generator naar online (content)kanalen.

Interesse in een eigen magazine?

Bekijk al onze diensten

Magazine experts

Dit zijn onze bladenmakers! Bekijk al onze experts

Gerelateerde blogs