Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »

Craftsmen in content

Social media marketing

Social media zijn – samen met Google Search – de belangrijkste online traffic generatoren naar website of webshop. Naar je merk. Maar dan moet je wel de juiste strategie volgen op het juiste kanaal. 

De top 5 meest gebruikte sociale platforms in Nederland (2015) bestaat uit Facebook, YouTube, Google+, LinkedIn en Twitter. Upcoming zijn Snapchat en gesloten Messenger-omgevingen. Elk van deze sociale media kent zijn eigen kracht binnen de customer journey en een eigen – meer of minder specifiek – publiek. Hierop moet de geplaatste merkcontent aangepast worden.

Bekijk ons portfolio social media

Voordelen van social media

Hét grote voordeel van social media is dat je als merk in gesprek kunt gaan met je klanten. Hierdoor kun je achterhalen welke onderwerpen bij je doelgroep spelen en welke informatiebehoefte zij hebben. Als merk kun je daar slim op inspelen.

Een ander voordeel is dat je alles rondom je berichten kunt analyseren. Zo kun je achterhalen welke berichten veel worden gedeeld of geliked en welke niet, welke kanalen de hoogste interactie teweeg brengen, op welke tijdstippen mensen het meest open staan voor jouw content en wie van jouw doelgroep actief omgaat met je posts.

Nadelen van social media

Het grote voordeel van social media – namelijk dat mensen over je merk praten – kan ook een groot nadeel zijn. Als iemand niet tevreden is over een product of een dienst is de drempel om dat te melden tegenwoordig niet meer zo hoog. En als je daar als merk niet adequaat op reageert, kan één opmerking of mening veel schade toebrengen aan je merk. Bedrijven die zich op sociale kanalen bevinden, moeten bedacht zijn op negatieve berichten en deze correct afhandelen voordat het een eigen leven gaat leiden.

Waar moet je zijn?

De meeste merken zijn op alle social media aanwezig. Vaak niet vanuit een weloverwogen keuze, maar eerder uit angst de boot te missen of achter het net te vissen. Maar niet elk kanaal is voor elk merk geschikt om in te zetten. Wil niet per se overal aanwezig zijn, doe het liever op een paar kanalen heel goed. Kanalen die bij je merk en doelstellingen passen en waar je publiek zich bevindt.

Jongeren of senioren?

Steeds meer jongeren stoppen bijvoorbeeld met Facebook en Twitter, terwijl het gebruik van Instagram en Snapchat het onder jongeren juist goed doet. Voor bedrijven die zich richten op jongeren is aanwezigheid op deze kanalen van groot belang. Voor een reisorganisatie die seniorenvakanties aanbiedt, heeft bijvoorbeeld Snapchat weinig toegevoegde waarde. Het is voor merken zinvol om de ontwikkelingen binnen sociale media in de gaten te houden en af en toe de balans op te maken.

Hulp nodig bij uw social media?

Bekijk al onze diensten

Social media experts

Dit zijn onze social media experts! Bekijk al onze experts

Gerelateerde blogs