Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

effectieve emailmarketing

E-mailmarketing: hoe maak je het effectief?

E-mailmarketing. Onze rots in de branding. Al jaren een trouw en effectief middel om in contact te zijn en te blijven met jouw klant. E-mail blijft een vast onderdeel van de online marketing gereedschapskist. Wat niet betekent dat de manier waarop we via e-mail communiceren stilstaat. Integendeel. Vijf ontwikkelingen waarop je als marketeer kunt inspelen.  

 

1 Automatiseren

Er komen steeds meer geautomatiseerde e-mail series. Het meest bekend is de serie: bevestiging van de order -> bericht dat je product onderweg is -> bevestiging van aflevering -> de vraag om een review. De automatisering gaat nog verder door optimaal gebruik te maken van andere beschikbare data en artificial intelligence. Denk aan gedrag op de website, eerdere opens en clicks in e-mail, type apparaat, locatie, tijd van de dag en klantprofielinformatie uit het CRM-systeem. Op basis van gedrag kun je content, producten en informatie van je website of database in e-mail verwerken voor persoonlijker communicatie. Dit betekent real-life content op basis van het actuele gedag van jouw klant. De rol van e-mailmarketeer lijkt hiermee breder te worden dan puur e-mailmarketing. Het lijkt een rol te worden om alle e-mail touchpoints in de consumer journey te optimaliseren voor de beste merkbeleving.

 

2 Personaliseren

Hoe beter we worden in data-analyse, hoe beter we worden in één-op-één-communicatie. Dit blijft zich ontwikkelen, ook binnen de e-mailmarketing. Personalisatie is meer dan het toevoegen van een naam bovenaan de e-mail. Het gaat om inhoud die aansluit bij de behoefte van de klant. Door steeds betere segmentatie en inzichten van geautomatiseerde processen, worden merken steeds relevanter. De techniek van één-op-één-communicatie wordt steeds toegankelijker. Er bestaan al vaste templates, dus ook voor kleine bedrijven is gebruik van data en segmentatie mogelijk. Werkelijke begrijpen wat jouw klant wil en hierop inspelen is de sleutel tot echte personalisatie.

 

3 Kwaliteit

Ook bij e-mailmarketing komt kwaliteit voorop te staan. Vergeet de cijfers van je bestand. Waar het om gaat is dat je de juiste persoon in je e-mailbestand hebt. Ongevraagde e-mail sturen kan echt niet meer. Mensen willen per e-mail informatie ontvangen die ze nodig hebben en die toegankelijk geschreven is. Door steeds beter inzicht in wie je klant is, kun je steeds betere e-mails versturen.

 

4 Mobile first

Het is definitief tijd voor een mobile-first e-mail. Alle leeftijdsgroepen openen e-mail op hun mobiel. De millennials zijn hierin de grootste groep. In 2016 werd 54% van alle e-mail op mobiel geopend. Van alle marketeers optimaliseert 83% zijn e-mail voor tablet en mobiel, maar slechts 38% van de marketeers blijft met e-mails testen. Hier liggen kansen, want door te blijven testen maak je je e-mails steeds effectiever. Zijn millennials jouw doelgroep? Dan is het slim om elementen vanuit social media te gebruiken. Een visuele e-mail met emojis spreekt de doelgroep aan die gewend is meer met beeld te communiceren. Ook zullen e-mails korter worden vanwege de beperktere ruimte en kortere aandachtsspanne op mobiel. Een lengte van 50 tot 125 woorden is volgens onderzoek optimaal.

 

5 Interactief

Voor extra (merk)beleving wordt de content van e-mails steeds interactiever. Sinds de iOS 10 update van Apple september 2016 is HTML5 video in e-mail mogelijk. Voor verdere interactie kun je denken aan animated GIFs, live Facebook- en Instagram feeds, zoekfunctie, afbeeldingsgalerijen, countdown timer en een ‘voeg aan winkelmand toe’-functionaliteit. Met de laatste optie kunnen klanten direct in de e-mail jouw producten kopen. Onthou wel; de animatie moet een doel hebben, de customer journey werkelijk verbeteren en passen bij je doelgroep en je merkverhaal.

 

Lees ook het artikel van e-mailmarketingspecialist Jordi van Rijn in de LBL-jaargids 2017/18

Onze laatste blogs