bladformule

Fundament van elk magazine

Wij helpen je graag bij het uitgeven van je eigen merkmagazine.

neem contact op
DSC06577

Een magazine zonder bladformule is als een huis gebouwd op los zand. Een bladformule is een strategisch en inhoudelijk plan, het fundament van elk magazine.

Een magazine is bij uitstek geschikt om een sterke band met je doelgroep op te bouwen. Het draagt bij aan de loyaliteit die je lezers voelen voor je merk of dienst. Dan moet je er wél voor zorgen dat de inhoud en vorm van je blad de juiste snaar raken en tegelijkertijd je merk laden. Daar helpt die bladformule bij. Vier redenen waarom een magazine hier niet zonder kan.

Rectangle

1. Maakt je why concreet

Een bladformule is gestoeld op de why van je merk of dienst, je waarden en doelstellingen en de daaruit voortvloeiende communicatiepijlers.  Je omschrijft er de bouwstenen in: welke boodschappen of thema’s belangrijk zijn, de rubrieken en artikelen waar je magazine uit bestaat en aan welke doelstellingen ze moeten bijdragen. In de bladformule leg je ook vast voor wie het magazine is bedoeld en wat het de doelgroep moet brengen. Zaken als tone-of-voice, typografie, kleur- en beeldgebruik en vormstramien staan ook in je bladformule. Zij dragen bij aan de aantrekkelijkheid van je magazine (én aan het laden van je merk).

Bekijk de case van Jumbo
LBL Lifestyle DAG 27469

2. Ritme geeft houvast

Een magazine wordt dus opgebouwd met een set (vaste) rubrieken en artikelen in diverse redactionele genres. Samen bepalen ze het ritme. In de opbouw van een magazine zoeken we naar een afwisseling in rubrieken die in inhoud en vorm een goede balans en fijne flow realiseren. Denk bij redactionele genres aan verdiepende achtergrondverhalen, interviews, reportages, korte berichten of facts & figures. De vorm van de rubriek is bijvoorbeeld een typografisch verhaal, beeldverhaal of infographic. Het werken met (een aantal) vaste rubrieken geeft je magazine karakter en houvast voor de (trouwe) lezer. Denk aan het dubbel-interview tussen BN’ers in LINDA. of de rubriek Anybody in ViVa. Een bladformule voorkomt dat een magazine gaat wiebelen en niet meer wordt dan een verzameling losse artikelen.

LBL Lifestyle DAG 28461

3. Efficiënte productie

Een magazine maken, is een kostbare en tijdrovende klus. Je bladformule helpt om efficiënter en helderder te produceren, omdat je niet bij elke uitgave het wiel opnieuw moet uitvinden. Elke productie start vanuit vastgelegde uitgangspunten voor inhoud, vorm en omvang. Iedereen werkt vanuit hetzelfde kader. Efficiënt. Wel adviseren we om per jaargang te evalueren en te bekijken waar je al dan niet aan de basis moet ‘sleutelen’: rubriek weg, rubriek erbij, een restyle in vorm…

 

GGNET AR Magazine

4. Content archief

Aan de hand van je bladformule vertaal je belangrijke communicatie- en organisatiethema’s door in magazinerubrieken. Deze rubrieken en de content die je ervoor maakt, zijn ook – al dan niet in aangepaste vorm – inzetbaar op je online kanalen. Omdat de productie van een magazine een lange doorlooptijd heeft, loop je bijvoorbeeld op de social mediatroepen vooruit. Hierdoor is er voldoende tijd voor aanpassing van content of aanvullende video- en audioproducties rond bepaalde onderwerpen die in het magazine aan bod komen. In die zin is een bladformule een communicatiestrategie op zich, waarmee je een heldere communicatielijn naar buiten hebt voor een bepaalde periode en over meerdere kanalen heen. Zo vallen alle verhalen mooi samen en haken ze op elkaar in.