Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

Hoe val je op op Instagram?

Instagram heeft inmiddels meer dan 300 miljoen gebruikers en is daarmee een interessant kanaal om als merk aanwezig te zijn. Maar hoe val je op op Instagram? En hoe kun je via je account traffic genereren naar je website of -shop?

Op Instagram kun je je merk op twee manieren onder de aandacht brengen:

  1. via sponsored posts: je betaalt populaire Instagrammers om jouw product te posten
  2. via je eigen account met een herkenbare visuele uitstraling

1. populaire Instagrammers betalen om jouw product te posten

Samsung heeft fashionblogger Negin Mirsalehi (bijna twee miljoen volgers) vet betaald om hun nieuwste camera te promoten. Het merk betaalt grif voor een instagram-post van deze Nederlandse Instagram-influencer. Ook model Doutzen Kroes (2,6 miljoen volgers) doet aan product placement, oftewel gesponsorde posts. Beide dames groeiden onder meer zo hard in aantal volgers, omdat er simpelweg veel fashionliefhebbers op Instagram actief zijn.

Een foto die is geplaatst door Doutzen Kroes (@doutzen) op

Kies je als merk voor de optie van sponsored posts, zoek dan naar bloggers die actief zijn op Instagram en dezelfde interesses aanhangen als jouw merk voorstaat. En uiteraard: een aanzienlijk aantal volgers hebben. Laat hen vrij in hoe ze jouw product in een post verwerken. Te veel instructies tast de geloofwaardigheid van zowel merk als Instagrammer aan. Een voorbeeld hiervan is van blogger en fervent Instagrammer @zilverblauw, die boze reacties kreeg van volgers omdat ze ‘commercieel’ was gegaan. Vlogger Vera Camilla plaatst veel posts met IKEA-meubels op haar YouTube kanaal, maar toen ze eens een post plaatste waarin ze overduidelijk dingen vertelde die IKEA wilde dat ze zei, leidde dat tot veel negatieve reacties. En bij de grote fashion instagrammers zie je het ook; dat je je afvraagt wat echt is en wat niet. Zoals bij Chiara Ferragni aka the blonde salad.

2. een eigen Instagram-account starten

De bekendste voorbeelden van merken op Instagram zijn Asos en Nike. Net als de hierboven genoemde dames illustreert dit dat Instagram als exposure-tool sterk vertegenwoordigd is in de modewereld. Maar ook voor merken op het gebied van interieur, travel en food is Instagram een kansrijk medium. Zo zijn VTWonen, TacoBell, WholeFoods en Airbnb heel sterk op Instagram. Zij posten beelden die hun merk visueel laden en daarbij een aantrekkingskracht hebben op hun volgers vanwege hun ‘want to’-karakter: ‘want to do’, ‘want to make’, ‘want to have’, ‘want to be part of it’.

 

Een foto die is geplaatst door Airbnb (@airbnb) op

 

Wanneer je een eigen account start, houd dan in gedachten dat de beslissing om iemand te volgen, wordt gemaakt op basis van de eerste 12 foto’s die in beeld zijn in je profiel. Krijg je een wauw-gevoel bij mooie foto’s van een onderwerp dat je aanspreekt? Voel je je aangetrokken tot de sfeer – ofwel lifestyle – die de foto’s van de persoon of het merk uitstralen?
Behalve het juiste visuele profiel, is het ook van belang je bio aantrekkelijk te verwoorden. De profielfoto en -tekst moeten passen bij de foto’s. In één oogopslag moeten potentiële volgers het onderwerp van jouw account kunnen plaatsen. Denk bij de beschrijving van je merk vanuit wat je publiek beweegt en vermeld altijd de url van je website of webshop. In America zijn de eerste merken, zoals Wholefoods, al gestart met de applicatie like2b.uy. Via de ‘omweg’ is het toch mogelijk directe sales te genereren via Instagram. 

Instagram bio Wholefoods

Advies: stick to your niche

Een uitgesproken, sterke visuele stijl en een specifiek onderwerp zijn op Instagram dus absoluut aan te raden, verbeeld in een mix van fotografie met ultrakorte video – de nieuwste trend op Instagram. Het advies voor merken die zich op Instagram willen profileren: ‘pick your niche and stick to it’. Dán heeft Instagram het grootste effect. Ter inspiratie nog enkele voorbeelden van sterke visuele accounts:

  • @Shish0va, een Russisch meisje dat donkere spooky foto’s van planten maakt
  • @LindaLaughs die alleen foto’s post van natuur
  • @Natan0806, een Japans tienermeisje dat (roze) snoep fotografeert
  • de jaren ‘20 en ‘30 stijl van de Rotterdamse old skool barbershop @schorembarbier
  • de architectuurbeelden van @Macenzo
  • interieurbeelden in eenduidige stijl van @beeldsteil

 

Een foto die is geplaatst door Dirk Bakker (@macenzo) op

 

Een foto die is geplaatst door beeldsteil (@beeldsteil) op

Dit blog is gebaseerd op een blog dat Kirsten publiceerde op Frankwatching.com en haar artikel in de LBL-jaargids 2015/2016

Onze laatste blogs