Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »

Craftsmen in content

reisfoto bij reisblog

De impact van reisblogs en reisplatformen

Bloggen en schrijven over reizen blijft onverminderd populair. Er zijn inmiddels ruim 300 reisblogs en tientallen onafhankelijke reisplatformen en online reismagazines. Reden voor veel reisorganisaties en verkeersbureaus om hiermee samen te werken. Daar zit tenslotte hun doelgroep. Maar is deze content van invloed op een uiteindelijke boeking bij een reisorganisatie? En hoe ziet de toekomst van het bloggen eruit? We vroegen drie reisexperts om hun mening.

 

Hebben reisblogs en reisplatformen impact op het boekingsproces bij reisorganisaties?

Johannes Keuning, oprichter van reisplatform 27vakantiedagen, en Roëll de Ram, oprichtster van online reismagazine We Are Travellers, zien vanuit hun sites veel verkeer naar reisorganisaties en verkeersbureaus gaan. En Lisanne Sas, contentmarketeer bij reisorganisatie Riksja Travel, ontvangt relevant verkeer, aanvragen en boekingen vanuit deze sites. Dus dat reisblogs impact hebben, daarover is geen twijfel. Wel geeft Lisanne aan dat er een groot verschil is tussen reisblogs. “Sommige hebben veel impact, maar er zijn er ook genoeg die weinig ‘doen’ voor ons. Ik zie vanuit reisblogs en goed scorende artikelen van bloggers in Google soms pas na lange tijd (1 tot 2 jaar) het totale effect.”

 

In welke fase zijn blogs en platformen van invloed?

Johannes: “Blogs worden veel gelezen door mensen die inspiratie en onafhankelijke informatie zoeken, wanneer ze plannen of wensen hebben voor het maken van een reis.”

Voor Riksja geldt dat een deel van hun klanten reisblogs en reisplatformen vooral in de inspiratiefase bezoeken. Lisanne: “Ze zijn zich aan het oriënteren op een reis, maar weten nog niet precies waarheen. Ze volgen verschillende blogs die hen passen en met verschillende zoekopdrachten struinen ze het internet af op zoek naar antwoorden en indrukken. Veel reizigers komen pas bij een van Riksja’s bestemmingssites als ze al weten waar ze naartoe willen.”

We Are Travellers en 27vakantiedagen bieden ook veel praktische informatie. Op basis hiervan maken reizigers al keuzes over hoe hun reis eruit gaat zien. Daar hebben ze dan geen reisbureau meer voor nodig, ze pluizen alles zelf uit op basis van ervaringen van anderen en praktische informatie. Deze reiziger-die-zelf-alles-boekt is vooral de jonge 18 tot 25 jarige. De iets oudere reiziger haalt tevens praktische informatie bij de reisorganisatie van hun keuze en boekt daar ook.

Vooral bij de jongere reizigers zijn reisblogs en platformen dus van invloed. En het zijn vooral vrouwen die er grasduinen. Lisanne: “Vrouwen vinden het blijkbaar leuker dan mannen om internet af te struinen en veel informatie te lezen. En daarbij nemen ze de mening en informatie van anderen in mee. Wij zien al jaren dat ‘de vrouw zoekt en de man boekt’.”

Er zijn zoveel reissites, wat maakt dat er maar een paar echt succesvol zijn?

De allerbelangrijkste is kennis van online marketing en vooral SEO. Dat is al het eerste waar het vaak in mis gaat. Verder moet een platform naast inspiratie voor de oriënterende reizigers ook antwoord geven op vragen waar zoekende reizigers mee zitten. De reisinformatie moet kloppen en er moet regelmatig nieuwe content worden geplaatst. Pas dan wordt je in Google zichtbaar en bouw je bereik voor impact op. Echt impact maak je met voldoende bereik en relevante bezoekers. Dat opbouwen kost tijd, veel tijd. Kiezen voor een bepaalde doelgroep is ook een must.

Roëll: “Met bloggen ben je echt dagelijks bezig. Ik zie veel bloggers starten en na 6 maanden stoppen. Ze vergissen zich hoeveel tijd hierin gaat en hoeveel skills je nodig hebt. Naast marketingkennis en goed kunnen schrijven, moet je ook een goede fotograaf zijn en inmiddels ook een mooie video in elkaar kunnen zetten. Inspirerende teksten en mooi beeld zijn belangrijk. Met deze content raak je mensen echt.” Bloggers die voor een platform schrijven, moeten meer rekening houden met een publiek, dan wanneer ze een persoonlijk blog of volg hebben. Roëll: “Teksten mogen een tikkeltje persoonlijk zijn, maar niet té. Het gaat op onze site niet om de auteurs, maar om de reizigers die de site bezoeken. Dat de auteurs zelf reizen is wel noodzakelijk, dat geeft vertrouwen. Maar te veel persoonlijke anekdotes en meningen is overbodig. Daar zitten onze bezoekers niet op te wachten.”

Johannes herkent dit: “Veel reisbloggers maken hun verslagen heel persoonlijk door in detail te beschrijven wat ze hebben meegemaakt, inclusief hun mening en gevoel. Voor mij gaat dat te ver. Het is goed dat je laat zien dat je praat vanuit ervaring, maar je moet vooral content bieden waarmee je mensen helpt. Sowieso is kiezen belangrijk. Niet alleen qua doelgroep, maar ook op welke kanalen je actief bent. 27vakantiedagen kan ook gaan vloggen, actief worden op Instagram of Snapchat, maar ik vind dat te versnipperd. Word óf een goede reisvlogger, óf een hele sterke blogger óf een goed onafhankelijk platform zoals 27vakantiedagen.”

 

Hoe ziet de toekomst van reisblogs eruit?

Volgens Johannes is er in Nederland alleen plek voor 10, maximaal 20 echt goede reisblogs- en platformen. Daarnaast ziet hij potentie in communities voor specifieke niches. “Ik beheer o.a. ook ‘Verslaafd aan  Italië’ (Facebook-pagina puur voor Italië liefhebbers), ‘Verslaafd aan Spanje’ (voor Spanje liefhebbers) en Reizennaarindonesie.nl (voor Indonesië liefhebbers). Dat werkt erg goed, omdat je content nog relevanter is voor de hele community. Ik kan mij voorstellen dat er nog meer van dit soort niches ontstaan.

Roëll gelooft dat er ruimte blijft voor meerdere succesvolle platforms. Iedereen heeft toch een eigen schrijfstijl, tone of voice, type beeld. Mensen zijn verschillend en kiezen wat bij hen past. Ieder platform biedt net weer andere inspiratie.

Lisanne is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de content steeds belangrijker is om de juiste volgers te krijgen. Daar is nog veel winst te halen, vindt ze. “Ik zie een verschil in reisbloggers op Facebook en Instagram. De bloggers die vrijwel alleen groot zijn op Instagram, hebben veelal volgers wereldwijd. Ze komen met bepaalde tools- en trucjes snel aan veel volgers. De kwaliteit van de volgers laat dan te wensen over. Veel fans krijgen op Facebook is door het algoritme van Facebook echt een stuk lastiger dan op Instragram. Voor Facebook heb je inmiddels echt budget nodig om te groeien. Dit komt in mijn ogen de kwaliteit ten goede. Wij richten ons op de Nederlandse markt en hebben niets aan 80% volgers uit het buitenland. Veel volgers zegt mij minder, het gaat om de relevantie van de volgers.”

 

Over de geïnterviewden:

 

Johannes Keuning – oprichter reisplatform 27vakantiedagen
Reisplatform 27vakantiedagen is in 2011 door Johannes opgericht om jong werkende mensen (25 tot 39 jaar) te inspireren zelf de wereld te ontdekken. Met reisinformatie over meer dan 750 bestemmingen, duizenden reviews en een kwart miljoen bezoekers per maand, een onafhankelijke autoriteit op het gebied van reizen waarbij ontdekken en beleven centraal staat.

 

Lisanne Sas – Contentmarketeer Riksja Travel
Riksja Travel is een tikkeltje eigenwijze online reisorganisatie waarbij je reizen boekt die je een land en de cultuur echt laten ontdekken. Met bouwstenen stel je je eigen verre rondreis samen waarbij je overnacht op knusse slaapplekken en lokale mensen ontmoet. Zonder het gedoe van alles zelf uitzoeken. Met 45+ landspecifieke websites en 89 reisfanaten die er werken een specialist in avontuurlijke reizen.

 

Roëll de Ram – Eigenaresse We are Travellers
We Are Travellers is een reisblog gevuld met reistips voor back- en flashpackers. Met hun dagelijks fijne dosis reisinspiratie, blijft ieders bucketlist niet lang leeg. De site trekt meer dan 125.000 unieke bezoekers (Millennial Travellers) per maand, in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. De reizigers maken meerdere keren per jaar een trip, van weekendjes weg tot langere verre reizen.

Onze laatste blogs