Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

juiste doelgroep bereiken

Zo bereik je de juiste doelgroep

Continu zichtbaar zijn en je doelgroep aanzetten tot actie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in een tijd waarin er een overkill aan informatie is. Met contentmarketing kàn het wel. Als je echt luistert naar je publiek en hen geeft waar ze behoefte aan hebben. Waar moet je dan rekening mee houden?

Wees relevant

Allereerst relevantie. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. In een tijd waarin er zo verschrikkelijk veel informatie op mensen afkomt is het meer dan ooit belangrijk om relevant te zijn. Je moet als contentmaker echt stilstaan bij de vraag ‘What’s in it for them?’ Regisseur Martin Koolhoven (zijn film Brimstone won vorige week zes Gouden Kalveren op het Nederlandse Film Festival) verwoordde dit perfect op het ‘Contentmarketing & Storytelling Event’ waar wij waren; ‘Why are you boring me with this?’.  Daarom werken we ook samen met Online Slimmerik Patrick Klerks die er hetzelfde over denkt en als doel heeft dat jouw merk een echte band opbouwt met haar doelgroep.

Always on mentaliteit

Samen met Patrick zetten we campagnes op waarbij je met jouw content continu in beeld bent – always on dus. Dat is wat de consument anno 2017 verwacht, Waarbij het woord ‘campagne’ een beetje misleidend is, want continu in beeld is dus elke dag, 365 dagen per jaar. Meer hierover? Lees ons eerdere blog waarin we 7 praktische stappen deelden die je helpen om always on te zijn.

Content op de plank

Je kunt op papier alles nog zo goed hebben uitgedacht, maar pas bij het plaatsen van content weet je of het je doelgroep raakt. Zorg daarom voor de volgende content op de plank.

Veel content en veel verschillende soorten content.
Denk hierbij aan tekst en beeld, tot video en wellicht zelfs audio. Dit geeft je de mogelijkheid om echt te verrassen en geeft je de beste inzichten in de content die jouw doelgroep echt raakt.

Relevante content
Bied content aan vanuit verschillende interesses, in plaats van alle content voor iedereen. In een campagne van Max Havelaar (keurmerk voor eerlijke handel) is content gemaakt voor koffieliefhebbers, theeliefhebbers en weer andere content over eerlijke bloemen. Een echte theedrinker zit niet te wachten op koffiecontent.

Content per fase in de customer journey.
Denk na over de fases die jouw klant doorloopt en bedenk welke content het beste past. Een reiziger in de oriëntatiefase zoekt inspiratie en wil meer ontdekken over een bepaalde bestemming. In deze fase zijn tips over zaken die je moet regelen voor vertrek nog niet relevant. Hou dus de customer journey van je doelgroep in gedachten.

Genoeg tijd

Goede content marketing kost tijd. Ook al besteed je de campagne uit, het kost je eigen tijd. Neem minimaal een uur per dag om de campagne op basis van resultaten bij te sturen. Het is belangrijk dat je zelf goed grip houdt op resultaten. Daarnaast heb je tijd nodig om content te creëren. Ook dat kun je uitbesteden, maar ook dan heb je nog tijd nodig om te controleren of dit de juiste doelgroep aanspreekt.

Idealiter neemt de campagne zelf 365 dagen per jaar in beslag. Always on = altijd aanwezig. Maar minimaal een aantal maanden, liefst minimaal 6 maanden. Een te korte campagne geeft vaak onvoldoende inzicht.

Ga voor kwaliteit

Je moet kwantiteit los durven laten. Geen groot bereik, maar een relevant bereik. Je wil de juiste doelgroep bereiken. Hier heb je veel meer aan. In een goede campagne stuur je met de juiste content op het beoogde resultaat en achterhaal je welk kanaal het meest belangrijk voor je is. Misschien heb je op Facebook een (ogenschijnlijk) prachtig groot bereik van 10.000 volgers, maar haal je uiteindelijk veel meer (en betere) leads uit de 1000 volgers op LinkedIn.

Meetbare doelstellingen

Formuleer meetbare doelstellingen die bijdragen aan het businessresultaat. Dan kun je ook gedurende de campagne goed bijsturen.

Minimale kosten

Het is uiterst lastig om een echt goede indicatie van kosten te geven, omdat dit erg afhankelijk is van verschillende factoren. Maar, omdat we hier toch regelmatig vragen over krijgen geven we je een grove indicatie. Wil je het namelijk goed doen, dan zit daar wel een bepaald minimum aan vast.

Een kleine campagne kost minimaal €2500,- om in te richten. Hier bovenop komt een mediabudget (denk aan betaalde advertenties op Facebook, Instagram of YouTube) van minimaal €500,- a €850,-  per maand. De totale minimale kosten (bij 6 maanden) komen dan snel op €5500,-/€7600,- (een grote campagne loopt op tot €100.000 in 1 jaar).

Onthoud dat tegenover deze kosten wel bedrijfsgerelateerde resultaten staan. Een campagne hoort zichzelf altijd terug te verdienen doordat je veel effectiever met je doelgroep communiceert. Geen hagel meer, maar spot-on.

Toon lef

Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor succes…
Lef om nieuwe inzichten te leren.
Lef om oude marketingtools en manieren van werken los te laten.
Lef om zelfs te stoppen met ineffectieve kanalen.
Lef om met verschillende soorten content te experimenteren.
Lef om te veranderen.
Lef om werkelijk klantgericht content te maken.

Hulp nodig bij de strategie, concept of creatie van content?
Neem contact met ons op

Onze laatste blogs