Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

merksessie

Blijf je identiteit herijken. Doe een merksessie.

Met een sterke merkidentiteit geef je je merk een persoonlijkheid, met specifieke waarden. Het maakt je herkenbaar en onderscheidend. Maar niet voor eeuwig. Tijden veranderen, andere – vergelijkbare – merken steken de kop op, je gaat zelf uitbreiden of een andere koers varen. Daarom is het goed je merk eens in de paar jaar onder de loep te nemen en dat wat je wilt zijn en worden te ijken aan wie en wat je bént. Een merksessie kan hierbij helpen. 

Vraag jezelf eens de volgende dingen af: word jij als merk (h)erkend en geloofd? Heb je duidelijk voor ogen hoe en waarom jouw merk aansluit op de behoefte van je (potentiële) klanten? Fungeren je missie, visie en merkwaarden als basis voor elke strategie en de content die je verspreidt? En weet jij of je merk-DNA, zoals de cultuur, de medewerkers en werkwijze, (nog) past bij je gewenste imago? Natuurlijk antwoord je op al deze vragen het liefst direct met een volmondig ‘ja’. Het klinkt ook heel logisch allemaal, toch? Alleen blijkt dat in de praktijk lang niet altijd eenvoudig te realiseren of controleren.

Veranderingen hebben invloed op je DNA

Want wat doe je wanneer je te maken hebt met veranderingen binnen je bedrijf en/of in de markt, die invloed hebben op je merk? Denk aan het willen of moeten varen van een nieuwe koers. Omdat de markt daarom vraagt of omdat je dienstverlening door de tijd heen is veranderd. Het kan ook zijn dat je nieuwe markten en doelgroepen wilt aanspreken en daarvoor nieuwe kanalen nodig hebt om je verhalen op te delen. Of dat je een submerk wilt lanceren. Of je bent gewoon toe aan een nieuwe huisstijl of website die wat eigentijdser is.

Herijken

Bovenstaande situaties komen altijd wel een keer op je pad. Ze geven aan dat je vooruit wilt kijken en werken naar een doel dat in de toekomst ligt. Dat je meebeweegt en voorop blijft. Júist op zulke momenten is het belangrijk even pas op de plaats te maken om te toetsen en eventueel te herijken. Door (opnieuw) terug te gaan naar de basis en helder te formuleren wie je bent als merk en wat je toevoegt. Zo blijft de gewenste identiteit altijd leidend in alles wat je doet.

Hulp bij een merksessie

LBL helpt merken met hun contentmarketing. Een heldere identiteit is onmisbaar om een contentstrategie te ontwikkelen of tot uitvoer te brengen. Maar het is ook de toetssteen voor alle content die je publiceert: deze moet immers bijdragen aan het versterken en uitdragen van wat je merk is en kan betekenen.

Wanneer de missie, visie, cultuur en merkwaarden van een organisatie nog niet helder zijn, starten we het traject met een merksessie. Want alle content-inspanningen moeten bijdragen aan het versterken en uitdragen van de identiteit van je merk.

Het liefst doen we de sessie (ook) onder medewerkers uit alle geledingen van de organisatie, zéker wanneer ze klantcontact hebben. De uitkomst is immers niet alleen relevant voor externe content, maar ook bedoeld om intern, bij alle medewerkers, de identiteit scherp te krijgen. Zodat alles wat je als merk doet past bij wie je wilt zijn of zegt dat je bent.

Wil je de eerste stappen in herijken zetten? Geef je op voor onze expertsessie ‘Ontdek je merk-DNA’ in samenwerking met merkstrateeg Karin Garritsen!

Onze laatste blogs