Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

Social media: het strijdtoneel voor de politiek

Ouderwetse, saaie, nietszeggende billboards langs de weg in Nijmegen, daar zit een 22-jarige studente zoals ik niet meer op te wachten. Gelukkig zetten steeds meer politieke partijen social media in als communicatiemiddel. Politiek gaat namelijk om overtuigen, op inhoud én op gevoel. Humor is een geliefde manier om een boodschap over te brengen. Al moet je dan wel zorgen dat je grappen goed vallen. En nu moet ik zeggen: de éen doet dat op social media beter dan de ander…

Om te beginnen met VVD-lijsttrekker in Rotterdam, Vincent Karremans. Hij hoopt kiezers om zijn vinger te winden door shirtloos op een paard over de Coolsingel te rijden. Opvallend? Ik vind van wel! De video is namelijk in minder dan een week, meer dan 90.000 keer bekeken. Maar ondanks het aantal views, vind ik de video een beetje saai. De intro is wat mij betreft wat dramatisch qua muziek en duurt véél te lang. De ludieke actie aan het einde, kan ik wel waarderen. Want wie rijdt er in deze weersomstandigheden shirtloos op een paard? Mij niet gezien!

Een ander voorbeeld komt uit de Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg van Hans Peter Klazenga. Deze lijsttrekker maakte een Star-Wars-achtig spotje. Zo’n plaatselijke partij heeft natuurlijk niet de financiële middelen om grote campagnevideo’s te maken, maar ik vind deze aardig goed gelukt. En dat hij de draak steekt met de communicatietrend van image-building rondom lijsttrekkers, tovert wel een glimlach op mijn gezicht. Maar heeft deze video ook zoveel weergaven? Met een aantal van 6,3 duizend weergaven sinds september, vind ik dit een beetje tegenvallen.

Voor mij, als kers op de taart: Marcel René Bamberg (PvdA Utrecht). Ik denk dat hij een van de weinige is die jongeren écht aanspreekt met zijn social campagne. Buiten het feit of je het nou eens of oneens bent met zijn standpunten. Hij heeft meerdere video’s en probeert door middel van humor zijn visie op Utrecht stad te delen. Hij weet humor en serieuze inhoud feilloos te combineren. Een beetje zoals YouTube-programma Boos, van Tim Hofman. Misschien zelfs nóg leuker.

Zoals je ziet, doen lijsttrekkers en kandidaten al aardig hun best met video’s op social media. Maar, in gemeente Nijmegen hebben ze wat mij betreft de boot gemist. Waar zijn de ludieke video’s en social media-berichten?! En hoewel humor en social media en goede combinatie zijn, gaat het uiteindelijk om de inhoud van een campagne. Dus zal ik mij toch ‘ouderwets’ moeten verdiepen voordat ik mijn stem uitbreng.

Onze laatste blogs