Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »

Craftsmen in content

Hoe Staatsbosbeheer stakeholders een podium biedt

In 2017 namen we deel aan de aanbesteding van Staatsbosbeheer voor de productie van het magazine Naarbuiten – en de ontwikkeling van een nieuw, crossmediaal magazineconcept. En: we ‘wonnen’! De lente-uitgave 2018 is van onze hand, in nauwe samenwerking met Staatsbosbeheer én zijn stakeholders.

Waarom een nieuw magazine?

Sylvo Thijsen, directeur Staatsbosbeheer: “Sinds enkele jaren vaart Staatsbosbeheer een andere koers. Van een organisatie die zich vooral richtte op het beschermen van de natuur, hebben we onze blik meer naar de samenleving gericht. We werken met veel partijen samen en betrekken mensen nadrukkelijker bij ons werk. Er valt nog veel te doen, en daar hebben we burgers, overheden, collega-natuurbeheerders en ondernemers bij nodig. Natuur beschermen staat nog steeds voorop, maar we willen óók bijdragen aan de circulaire economie, meer bos aanleggen en natuur toegankelijk maken voor iedereen. Dat vraagt om voortdurend balanceren. Bij een andere koers hoort een ander ‘lijfblad’ waarin openheid en samenwerking tot hun recht komen.”

Papieren podium

Het concept waarmee LBL de aanbesteding won, was het idee voor een breed maatschappelijk kennismagazine en loyaliteitsblad in één. In toon en uitstraling onderscheidend van elk ander natuurmagazine, met een stoer, actief en mensgericht karakter en de Nederlandse natuur als toneel. Een magazine waarvan Staatsbosbeheer de gastheer is en dat alle mensen uit het netwerk een podium biedt voor het delen van hun verhalen en meningen: mensen die bij Staatsbosbeheer werken, die in de natuurgebieden recreëren of waarmee wordt samengewerkt aan het beschermen, beleven en benutten van natuur en landschappen. Met een abonnement op dit magazine ontvang je elk seizoen de mooiste Nederlandse natuur op de deurmat. En je steunt de natuur van Nederland en het werk van Staatsbosbeheer.

In de afgelopen maanden hebben we ons concept verder uitgewerkt en de eerste uitgave geproduceerd in samenwerking met de redactie van Staatsbosbeheer en een van onze creatief partners Eight Media (art direction).

 

  

Next steps?

Het magazine is onderdeel van de mix aan kanalen via welke Staatsbosbeheer de achterban betrekt. Bij de ontwikkeling van het magazine hebben we ons daarom ook intensief beziggehouden met de inhoud van de webpagina (en de doorplaatsing van de magazine-content online) en het ontwikkelen van social rubrieken (volg #staatsbosbeheermagazine), passend bij rubrieken uit het magazine. Communicatie die in het magazine wordt opgestart, gaat zo online verder – en straks ook andersom. Zowel de corporate kanalen van Staatsbosbeheer, als de persoonlijke kanalen van het in- en externe netwerk worden hierbij belangrijke communicatiekanalen.

 

 

Onze laatste blogs