Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

buikgevoel

Tegendraadsheid. Succesfactor in marketing?

Proberen en kijken of het lukt. Varen op je voelsprieten en je buikgevoel in plaats van op data. Tegen de verwachtingen en stroom in gaan. Je eigen visie volgen en niet luisteren naar de klant. Regels en signalen aan je laars lappen. Ingrediënten waarbij je marketingaanpak gedoemd is om te mislukken? Zeker niet. Tegendraadsheid kan heel sterke merken opleveren.

Koop onze kleding niet!

Het outdoorkledingmerk Patagonio adverteerde in 2013 met de oproep ‘koop onze kleding niet’, een boodschap die haaks staat op wat je met reclame wilt. Toch gingen de verkoopcijfers van Patagonia omhoog. Met de slogan wilde Patagonia de aandacht vestigen op het wereldwijde milieuprobleem. Daarnaast was de boodschap dat hun jassen veel langer meegaan en duurzaam zijn. Bovendien is hergebruik en reparatie een belangrijke pijler van het bedrijf. Met deze tegendraadse aanpak maakt het bedrijf een vuist tegen de wegwerkmaatschappij en verandert haar klanten van ‘consumenten naar eigenaar’.

Reclamevrij

Zonder eigenzinnigheid geen pioniers. Zonder pioniers geen nieuwe technologie. Jan Koum en Brian Action bedachten in 2009 WhatsApp. Niemand had verwacht – zeker de telecombedrijven niet – dat deze eenvoudige berichtendienst een bedreiging zou worden voor sms-diensten. Inmiddels gebruiken 450 miljoen mensen WhatsApp. Dit aantal groeit met een miljoen gebruikers per dag. De formule; een snelle, simpele en veilige berichtendienst. Zonder reclame. Ook na de overname door Facebook veranderde in 2014 er niets.

Klant is GEEN koning

Wie is de klant? Wat wil hij? Kennis van de klant geldt als een belangrijke – zo niet de belangrijkste – succesfactor in (content)marketing. Soms loont het om doof te zijn voor wat hij zegt. Een mooi voorbeeld zijn de kroketten van Vlaams Friteshuis Van Gogh in Amersfoort. In 2013 begonnen ze met een simpel recept van kroketten, maar wilden dit verbeteren. Ze vormden een testpanel van klanten en na het proeven van verschillende soorten, rolde er na een paar maanden ‘de beste’ kroket uit. Toch is dit niet de definitieve kroket geworden. Ze besloten samen te werken met de beste Amersfoortse partners die ze konden vinden. Samen met chefkok Han Everts, bakker Boersma en scharrelslager Jochem Diekerhof hadden ze na 9 maanden de allerbeste kroket. Dankzij hun tegendraadsheid een echt Amersfoorts begrip.

Wat leer je hiervan als marketeer?

Klantdata en kijken naar wat de concurrent doet zijn voor veel marketeers startpunt van marketingplannen- en acties. Hiervan is een gevaar  dat je volgend of niet onderscheidend bent. Je eigen koers uitstippelen en (blijven) volgen vanuit je merkidentiteit is belangrijk. Hou eens in de zoveel tijd een sparringsessie met een visionair team. Haak hierbij directie en medewerkers aan. Dit kan helpen om nieuwe kansen te zien voor je merk- en content strategie. Probeer het eens. Doe ook af en toe iets heel anders dan mensen van je gewend zijn. Vergroot datgene waar je uniek in bent uit. Doe pilots, probeer het in een kleine testomgeving uit. Ja, je loopt een risico wanneer je experimenteert en tegendraads bent. Maar hee, een beetje lef maakt het leven leuker en wie weet wat voor groots het je oplevert…

 

Bron: LBL jaargids 2017/18 ‘Een pleidooi voor tegendraadsheid’

Onze laatste blogs