Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

Contentmarketing 2017: 6 trends (volgens de experts)

Met frisse moed zijn we begonnen aan een nieuw jaar. Wat gaat 2017 ons brengen qua contentmarketing? We zetten 6 trends voor je op een rij, met een toelichting van experts uit ons netwerk.

beeld: iStock

 

1 Mobile only

De tijdperken ‘mobile ready’ en ‘mobile first’ liggen achter ons. Het is nu ‘mobile only’. Google experimenteert momenteel met een mobile-first (toch weer first) index, waarmee gegevens van mobiele websites primair gaan worden gerankt. Wie nog een mobiele website heeft met minder informatie dan de desktopversie, heeft werk te doen. Ga bij alles wat je online doet uit van mobile users, want het mobiele scherm staat bij het (vaak gelijktijdige) gebruik van andere schermen altijd op één.

Brechtje de Leij, ‘lady geek’ en mobile expert: “Het aantal uren dat we online zijn via mobiel is toegenomen van 29 uur per maand in 2014, naar 40 uur in 2016. Alle groei online komt van mobiel. Het is dus zaak om al je content en al je functionaliteiten op mobiel aan te bieden. Op een manier die altijd en overal optimaal werkt, zodat de consument thuis, op zijn werk en onderweg altijd een optimale ervaring heeft met jouw diensten. Prop dus niet je website op een klein scherm, maar zorg ervoor dat de complexiteit aan de achterkant blijft en er aan de voorkant een idiot proof scherm overblijft waarop iedereen intuïtief met wat tikken en swipen de zaken kan vinden en regelen.”

Lees en verwonder over wat Brechtje van (aardig grote!) bedrijven de afgelopen twee jaar heeft gehoord als het gaat over mobiel.

 

2 Live streaming

Facebook Live, YouTubeLive, Periscope, Snapchat… de aanstormende live streaming-platforms van 2016 groeien alleen maar verder in populariteit. Video blijft het online ‘lezen’ overnemen. Onze hersenen kunnen (bewegend) beeld nu eenmaal veel sneller verwerken dan woorden. Én Google rankt video en beeld hoog – ook niet onbelangrijk…

Kirsten Jassies, digital content expert: “Dit jaar gaat iedereen video maken. Er komen steeds meer oudere vloggers bij. Bijvoorbeeld Jan de Hoop, met zijn You Tube kanaal Hoop gedoe. Alles wat emotie oproept, werkt. Denk aan emotiontelling: je moet tot de verbeelding spreken, uniek zijn met je onderwerp en mensen laten lachen of huilen. Een stap verder dan video en live streaming is VR en 360 graden video. Zo maken de journalisten van New York Times al hun reportages met een 360 graden camera, te bekijken met een VR-bril. Met de visuele revolutie van 2017, de democratisering van communicatie in video, is het wel belangrijk dat iemand cureert. Grote media kunnen dat oppakken en je kunt ook denken aan platforms of apps die een video’s gaan selecteren.” 

 

3 VR – context is leading

Al sinds 2015 wachten we op de echte doorbraak van Virtual Reality. Misschien wordt 2017 dan hét jaar? Velen verwachten van wel. De techniek is er, de content voor VR is steeds eenvoudiger te maken en dankzij de verschillende platforms is het publiceren ook gemakkelijker.

Detlef La Grand, oprichter van VR Master: “Wat bedrijven nu moeten gaan doen, is op een ander niveau gaan nadenken over hoe ze VR gaan inzetten binnen hun contentmarketing. Het is niet de vraag wat je laat zien of bekijken, maar waar je mensen mee naartoe neemt en in welke context. Content marketing wordt met VR steeds meer context marketing. Het gaat immers helemaal over het plaatsen van mensen midden in een situatie en hen die situatie laten (her)beleven. Ik denk dat VR een medium bij uitstek is voor belangrijke boodschappen die met 100% aandacht bekeken moeten worden. Het opzetten van een VR bril is nog niet ingeburgerd bij het boeken van een vakantie of het kopen van een huis. Maar nu ook de grote spelers VR naar het web willen brengen, gaat dat zeker veranderen. Je kunt er maar beter klaar voor zijn, dus!”

4 E-mailmarketing wordt booming

Door de opkomst van marketing automation (of: content automation, want het draait om de juiste content op het juiste moment, helemaal ‘vanzelf’), neemt het belang van e-mail alleen maar toe. Een groot deel van het succes van content is namelijk de promotie ervan. Binnen e-mail kan dit bijvoorbeeld door de automatische import van artikelen in een e-nieuwsbrief, aangepast of gefilterd op het profiel van de ontvanger.

Jordie van Rijn, e-mail marketing consultant: “Met gerichte e-mailings kun je steeds betere conversies verwachten. Behalve marketing automation, heeft de mobile shopping-trend hier een grote rol in. Steeds meer mensen gaan over tot het doen van aankopen op mobiele devices vanuit e-mail. Wie in zijn statistieken nog geen toename van mobiele conversies ziet, heeft dus wat te doen. Nu de technologie functioneel sterker en makkelijker wordt, is de software geen excuus meer om niet aan de slag te gaan.”

Lees ook Jordie’s jaarlijkse overzicht trends in email marketing en marketing automation.

 

5 Meer native advertising

Marketing wordt steeds meer content gerelateerd, op basis van specifieke klantbehoeftes. (Wij zijn niet verbaasd ;)) Native advertising sluit daar naadloos op aan. Met native advertising kun je kwalitatief ingestoken advertenties met relevante informatie die mensen écht verder helpt, verspreiden naar specifieke groepen mensen. Deze advertenties zijn helemaal geïntegreerd in het platform waarop ze verschijnen, denk aan een gesponsorde post op Instagram of Facebook (check ook de nieuwe mobile tool Canvas).

Marco Derksen, online strateeg: “In Groot-Brittannië, koploper op het gebied van contentmarketing, zie je momenteel een enorme verschuiving naar native advertising op social. Dat staat bij ons ook te gebeuren, maar native zal de huidige advertentiemix niet gaan vervangen. Het is een goede aanvulling en je bereikt er een andere groep mensen mee. Ik voorspel dat we naar drie soorten van advertising gaan: automatische displays, native advertising/content marketing en aanbevelingen vanuit je eigen netwerk (dat immers continu tot je beschikking staat).”

 

6 Semantische content

Siri wordt al door veel mensen ingezet, maar vaak ook voor de lol. Het gebruik van virtuele assistants valt momenteel namelijk nog wat tegen, vanwege semantische misverstanden. Ze begrijpen niet altijd even goed wat je van ze wilt. Volgens Grand View Research komt daar in 2017 echter verandering in. Een ontwikkeling die ongetwijfeld zal worden geboost door het nieuws dat Microsofts automatische spraakherkenning inmiddels op hetzelfde niveau zit als dat van een mens.

Dennis Visschedijk, online marketeer: “De techniek om onder andere zoekmachines en e-mailclients te helpen begrijpen waar content over gaat, speelt een grote rol in hoe Google Now, Siri en Cortana hun gebruikers van dienst zijn. De opkomst van de virtuele assistants zou ervoor kunnen zorgen dat er in 2017 meer contentmanagers gebruik gaan maken van Schema.org. Bij het maken van content gaat het niet meer alleen om de juiste zoekterm, maar om de achterliggende gedachte: waar is mijn bezoeker precies naar op zoek? Hoe slimmer zoekmachines en assistenten worden, des te meer onze manier van zoeken zal veranderen. We zoeken niet meer op ‘schoenen kopen’, maar vragen ‘waar koop ik Nike Air Max in Arnhem?’ Vragen die bijvoorbeeld beginnen met ‘Wat is’ beantwoordt Google met een featured snippet. De verwachting is dat een snippet straks een-op-een overeenkomt met het eerste organische resultaat van Google.”

trends vertalen naar content marketing? wij denken mee!

Onze laatste blogs