Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »

Craftsmen in content

foodfotografie trends en technieken

Trends en technieken in foodfotografie

Eten op de foto zetten. Het is immens populair en voor merken in de foodsector een onmisbaar onderdeel van de contentstrategie. Behalve professionele foto’s hebben ook foodfoto’s op social media impact op de foodkeuzes die je doelgroep maakt. Het kwaliteitsverschil is echter groot. Om tot impactvolle foto’s te komen, werken wij voor onze foodklanten samen met professionele foodfotografen, waaronder Rob van der Vet. Hij geeft toelichting op de belangrijkste trends en technieken binnen foodfotografie.

Trends

Er is nooit één bron van waaruit nieuwe foodtrends ontstaan. Vaak zijn het toonaangevende magazines die trends starten, maar je ziet trends ook op Pinterest of Instagram ontstaan. Rob van de Vet: “Het is belangrijk om als fotografieteam gevoel te houden bij de trends in food en foodfotografie, omdat ook onze klanten deze ontwikkelingen zien. Zij nemen deze op in hun briefing. Uiteindelijk is het wel aan het team – foodfotograaf, stylist en foodstylist – om tot het beste resultaat te komen voor een bepaalde doelgroep. Het standpunt, de compositie en donkere of lichtere foto’s verschilt per klant. Of het foto’s zijn voor Allerhande, Jumbo, Aldi, Delicious, Jamie of Gall&Gall maakt een verschil. Jarenlang waren bijna alle foto’s staand. Met alle online kanalen is er een omslag gekomen naar veel meer liggend beeld. Daardoor verandert de compositie. Maar, in the end draait het om het eten. Het eten is en blijft de hero van de foto en die moet zo aantrekkelijk mogelijk in beeld.”

  1. Instagram-foto

    Typ #foodpic in op Instagram en je treft bijna 18 miljoen foodfoto’s en met #foodporn ontvang je een overzicht van maar liefst 131 miljoen. Daan Smeltzer, eigenaar van restaurant Stan&Co, schreef zelfs een column over de kansen van de “Instagrammability” van gerechten in de horeca. Hij zegt: ‘Bekijk je eigen menukaart eens vanaf het scherm van je telefoon. Zorg dat je gerechten er te gek uitzien en brandmerk de juiste hashtag op je steaks. Gratis, oprechte reclame!’ Een foodfoto wordt een typische ‘Instagram-foto’ door de filters die mensen over de foto heen plaatsen. Het gebruik van filters heeft twee effecten; de imperfectie in een foto wordt verdoezeld en het is een tikkeltje onecht. Rob: “Ik denk niet dat de filter-trend blijvend is. In een wereld waarin het steeds meer draait om ‘weten wat je eet’, willen mensen dat het echt is en geen effect…. Je ziet niet voor niets vaak de hashtag #nofilter bij Instagram-foto’s. De perfecte foto maken is en blijft een combinatie van wat en hoe je het eten op de foto zet. Dat gaat ook om een bepaalde styling, het juiste momentum vangen, het juiste gevoel raken. De foto’s met de meeste likes geven je een instant gevoel van; dit wil ik eten!”

     

    foodfotografie instagram foto

  1. Topshots

    Je kunt er momenteel niet omheen; foto’s die recht van bovenaf zijn genomen. Het lijkt momenteel zelfs bijna de bijbel als het gaat om foodfotografie.
    Rob: “Dit standpunt geeft een beetje een grafisch gevoel en dat is wat men nu als modern ervaart. In veel briefings vragen klanten om dit type shots. Voor veel eten is dit ook een prima manier om te fotograferen, maar niet per definitie voor elk gerecht. Een hamburger komt bijvoorbeeld vaak beter tot zijn recht vanuit een ander perspectief, omdat het een gestapeld gerecht is. Een gerecht met lagen. Een topshot van een hamburger met goed resultaat vereist grote vakkundigheid en creativiteit.”

    foodfotografie topshot

  1. Nordic light

    In tegenstelling tot de ‘blonde’ (vrij witte) foto’s met veel licht en weinig contrast, zodat je weinig tot geen schaduwen ziet, winnen foto’s met schaduw weer aan populariteit. Rob: “Schaduwen horen bij fotografie, maar dat leek even een soort taboe. Het is best tegennatuurlijk om geen schaduw te tonen. Foto’s komen dan heel plat over. Licht en schaduw geven vorm aan een beeld en geven een soort 3D-effect met ‘rondere’ vormen. Mensen willen weer echtheid, dus daar passen schaduwen ook weer bij.”

foodfotografie nordic light
Technieken

In de basis zijn de technieken (belichting, diafragma, scherptediepte, compositie) niet veranderd. Toen 10 – 15 jaar geleden de meeste fotografie nog analoog was, gebruikte je deze technieken en dat is nu met digitale fotografie niet anders. De digitalisering van fotografie heeft binnen foodfotografie wel gezorgd voor verandering. Vroeger was beeldbewerking een kostbare en complexe zaak, nu bestaat met Photoshop de mogelijk beelden gemakkelijker aan te passen. Daar wordt ook veel meer op aangestuurd, omdat het kan. Rob: “Tijdens een fotoshoot heeft een klant veel meer inspraak, omdat deze kan meekijken (even snel wat foto’s doorsturen is zo gedaan) en meebeslissen. Foodfotografie is niet per se makkelijker geworden, maar anders: het proces is veranderd. Een perfecte foodfoto maken is net zo moeilijk gebleven. In de amateurwereld is het maken van foto’s wel makkelijker geworden met de smartphone door steeds betere camera’s op mobiel.” Doordat je makkelijker en sneller (veel) meer foto’s kan maken, betekent dit niet per se dat een perfecte foto maken makkelijker is geworden. Hoe wordt de techniek nu toegepast?

  1. Belichting

    Het juiste licht is enorm belangrijk om mooie foodfoto’s te maken. Daglicht geeft meestal het mooiste licht vanwege het natuurlijke lichtinval en de zachte schaduwen. Echter, zonlicht midden op de dag is vanwege de bijbehorende harde schaduwen, niet ideaal. Verder is daglicht, zeker tijdens korte winterdagen, onvoldoende aanwezig en dus heb je al snel alleen studiolicht. Rob: “Voordeel van studiolicht is dat deze constant is en je als fotograaf meer invloed hebt. Daglicht verandert continue. Als fotograaf is het dan de kunst om daglicht na te bootsen. Je pikt goede fotografen die dat goed kunnen er zo uit. Het licht zelf, de diafragma, sluitertijd (hoe lang het licht op de sensor valt) en de iso-waarde (lichtgevoeligheid) bepalen samen de belichting van de foto. Met grip op licht is de eerste basis voor een mooie foodfoto gelegd.”

  2.  

  3. Diafragma en scherpte/diepte

    Het diafragma bepaalt de hoeveelheid licht die op je sensor valt, alsook de scherpte-diepte in je foto. Verwar scherpte-diepte niet met scherpte.Scherptediepte is het gebied op de foto dat scherp is. Alles op de foto kan scherp zijn tot maar een klein deel waarbij bijna alles onscherp is en alles daartussenin. Rob: “Eten moet in eerst plaats scherp (niet bewogen) op de foto staan. Een professionele foodfotograaf zorgt daar altijd voor, in tegenstelling tot de soms meer ‘lucky shots’ van hobbyisten – al zitten daar ook goede tussen! Een aantal jaren terug was weinig scherp populair, de laatste tijd komt door meer ‘echtheid’ wat meer scherpte juist weer terug.”

  4.  

  5. Compositie

    Hoe zet je eten op de foto? Van boven, van voren, schuin, dichtbij, van ver, in welke setting, met welk licht? Standpunt, licht en compositie zijn drie belangrijke punten voor mooie fotografie. De juiste compositie maakt een groot verschil tussen een foto met wow-factor of niet. Experimenteer hier dan ook mee. Rob: “In een ideale situatie bepaal je als fotograaf samen met het team wat het mooist gaat zijn. Een stylist bedenkt en verzorgt de sfeervolle setting, de foodstylist bereidt het eten en maakt het bord op, de fotograaf kiest licht en standpunt. Samen maak je de compositie.”

  6.  

  7. Bewerking achteraf

    Door de digitale fotografie van nu, kunnen er achteraf verschillende bewerkingen worden gedaan. Denk aan aanpassen van kleur, licht en het wegpoetsen van foutjes in het beeld. Rob: “Ik merk hierin een verschil in fotografen die analoog of digitaal zijn opgeleid. Zelf ben ik analoog opgeleid en bewerk ik het liefst zo min mogelijk; ik fotografeert het liefst meteen het perfecte beeld. Jongere, volledig digitaal opgeleide fotografen bewerken meer achteraf. Het een is niet per se beter dan het ander, want het gaat om het eindresultaat.”

 

Over de geïnterviewde:
Rob van der Vet (1961). Heeft zijn opleiding gedaan aan de School van Fotografie in Den Haag en startte daarna als assistent in Amsterdam bij twee fotografen. Naast diverse studio- en locatie shoots, kwam Rob in aanraking met culinaire fotografie o.a voor het blad Avenue. Sinds 1991 is hij werkzaam als zelfstandig fotograaf met als specialisatie Culinair-Lifestyle-Portretten en Reisfotografie. Hij werkt vanuit zijn eigen studio in Badhoevedorp onder de rook van Amsterdam, maar is ook nog veel op locatie te vinden. Deze afwisseling houd hem scherp. Website: robvandervet.nl

Onze laatste blogs