Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »

Craftsmen in content

vloggen in de zorg

Vloggen in de zorg: 6 tips

Voor sommigen lijkt vloggen iets wat alleen is weggelegd voor 15-jarige modemeisjes of 20-jarige zangers, maar in feite is vloggen niets anders dan op persoonlijke titel een verhaal in beeld brengen. Dus waarom ook niet voor zorginstellingen? 6 Tips.

Kansen genoeg

Wanneer mensen (jong en oud) worden opgenomen in het ziekenhuis, te maken hebben met een bepaalde aandoening of op welke manier dan ook zorg nodig hebben, hebben ze vragen. Niet iedereen zit te wachten op het lezen van (lange) teksten. Met vlogs bereik je mensen die het prettiger vinden een persoonlijke video te kijken dan een (lang) stuk tekst door te nemen – ook de oudere doelgroep.

 

Hoe zet je vlogs effectief in als zorgverlener?

 

1. Vlog of blog vanuit persoonlijke titel

Longarts en columnist Sander de Hosson is een arts die vanuit zijn eigen expertise columns schrijft. Het enige wat hij nog hoeft te doen is ook zijn verhalen en expertise te delen op video en je hebt een prachtig vlog. Mits hij op beeld evengoed zijn boodschap over kan brengen als hij doet met tekst.

2. Maak keuzes

Ten eerste moet je als zorgverlener goed nadenken wie jouw specifieke doelgroep is. Het is erg belangrijk om een vlog niet aan iedereen te richten. Probeer niet als arts zowel een vlog te maken voor iemand van vijftien als voor iemand van tachtig. Dat gaat je niet lukken. Kijk wat bij jezelf past en welke doelgroep logisch is dat je aanspreekt. Wie wil je aantrekken met de vlogs? En wat leeft er binnen die doelgroep? Zijn er bepaalde vragen of problemen in die doelgroep die veel terug komen en waar je via een vlog op kunt inspelen? Wanneer je hieraan vasthoudt, ben je consequent en voelen gelijkgestemden zich aangesproken.

3. Regelmaat en structuur

Als je als zorgexpert vlogs deelt, is het prettig wanneer hier een bepaalde regelmaat in zit. Ook is het fijn als er een bepaalde structuur in zit. Behandel bijvoorbeeld elke maand één vraag en ga hier uitgebreid op in. Of geef elke week een tip over hoe je een bepaalde kwaal goed kunt herkennen, of wat je zelf thuis kunt doen om iets te verhelpen. Mensen zoeken online op een onderwerp, dus net als je andere content moeten ook je video’s over onderwerpen gaan die mensen aanspreken of helpen.

4. Vlogs vanuit een zorginstelling

Naast vloggen in de zorg op persoonlijke titel kunnen ook zorginstellingen vlogs publiceren. Zo publiceerde VUMC in 2016 een vlog die verpleegkundigen op de Intensive Care in beeld bracht. “Een mooie manier om aan familie en vrienden van patiënten op de IC te laten zien hoe het er aan toe gaat.” Niet iedereen mag tenslotte naar binnen. Zo kun je als zorginstelling alle afdelingen tonen en vele verplegers en artsen in beeld brengen. Kijk naar de meest gestelde vragen en geef hierop antwoord door middel van video, dat werkt.

5. Zet de juiste persoon voor de camera

Laat het vloggen in de zorg wel aan mensen over die goed overkomen op beeld. Niet iedereen is evengoed op camera. Als iemand echt niet wil of echt een slechte spreker blijkt op video, zet diegene dan niet in beeld. Dat werkt dan niet. Je wilt het vertrouwen wekken van de kijker en mensen geruststellen die met vragen zitten. Dat helpt niet als iemand dat in beeld niet goed overbrengt.

6. Juiste expertise

Het is niet altijd nodig een professional in te zetten om vlogs te maken of ontwikkelen, maar je moet wel eerlijk zijn of je de juiste expertise in huis hebt. Het is een tijdrovende klus en je wil wel dat de video op de juiste manier mensen aanspreekt. Maak je (in eerste instantie) minder druk om de kwaliteit dan om de inhoud. Kwaliteit is vaak iets dat de maker hoog in het vaandel heeft, gebruikers gaan vaak echt voor de inhoud. Die moet nuttig voor hen zijn.

 

Meld je aan voor de vlog-workshop op 13 oktober 2017

Onze laatste blogs