Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »
Leer bij! Schrijf je in voor een expertsessie Masterclasses, workshops en webinars. Meer informatie »
Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »

Craftsmen in content

What’s in a name: vaktermen in content marketing

Bureaus en marketeers schermen met allerlei jargon als het gaat om de inzet van merkcontent in het bereiken van doelstellingen. Maar hoe weet je of je het over hetzelfde hebt? We zetten de meest gebruikte vaktermen op een rij, zodat je die weer scherp hebt. En vervolgens kun je ze wat ons betreft ook gewoon weer vergeten. Want what’s in a name?

Content marketing

Een vorm van langetermijn-marketing waarbij het bieden van relevante content centraal staat: informatie en inspiratie waarmee je je publiek daadwerkelijk helpt. Content marketing is een service met als doel connecties tussen merk en mens te realiseren en conversaties met en over je merk te bewerkstelligen.

Storytelling

Communicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van verhalen om een marketingboodschap meer kracht te geven en tot leven te brengen. Het toepassen van verhalende principes uit de filmwereld (the hero’s journey) zorgt ervoor dat je boodschap blijft hangen − dankzij de context.

Branded content

Branded content is een vorm van content − al dan niet door een merk zelf gecreëerd − waarin het product wordt verwerkt in een (entertaining) context, zoals een film, tv-serie of evenement.  Branded content heeft awareness als voornaamste doel.

Contentcampagne

Een campagne met een duidelijk begin en eind over een afgebakende tijdsperiode en met een sterke inhoudelijke focus. Er is altijd een thema aan gekoppeld en de campagne heeft meetbare doelen. Contentcampagnes zijn een onderdeel van de zogeheten hubcontent binnen contentmarketing en worden ingezet om leads of klantdata te genereren.

Inbound marketing

Inbound marketing is erop gericht ‘vreemden’ via zoekmachines naar je site te krijgen door relevante content te bieden op basis van interesseprofielen (klik-, lees-, deelgedrag). Vandaaruit worden mensen − vaak geautomatiseerd −
blijvend benaderd met relevante content op het juiste moment om ze uiteindelijk te ‘converteren’ tot klant.

Native advertising

Het aanbieden van betaalde content van jouw merk via het platform van anderen. Met native advertising kun je kwalitatief ingestoken ‘advertenties’ – meestal betaald – verspreiden naar het publiek van een ander. De content is qua looks compleet niet te onderscheiden van de eigen content van dat platform.

Nog 3 vaktermen

Waar het gaat om de mediamix, zijn er ook drie woorden die door elkaar heen worden gebruikt: ‘multichannel’, ‘cross-channel’ en ‘omnichannel’. Er is een nuance-verschil tussen deze vaktermen:

  • Multichannel De inzet van diverse kanalen die niet op elkaar zijn afgestemd en elk hun eigen doelstellingen en contentplan hebben. Als merk bepaal je voor je publiek waar ze welke informatie of producten kunnen vinden.
  • Cross-channel De inzet van kanalen die op elkaar zijn afgestemd, waarbij je als merk voor de klant bepaalt welk kanaal het best past bij de klantvraag en via welke kanalen je publiek de klantreis doorloopt.
  • Omnichannel Alle kanalen zijn met elkaar verbonden en je publiek is vrij in de keuze welk kanaal ze willen gebruiken voor contact met je merk. Het draait hier om kanaalvrij denken.

 

What’s in a name?

Welke terminologie je ook gebruikt, in het bereiken en binden van je publiek draait het er bottom line om dat je als merk logisch blijft nadenken en relevant bent wanneer nodig. Dat je gevonden wordt, omdat jij de juiste content biedt. Content waarmee je als merk in bepaalde behoeftes van je publiek voorziet. Dat je daarmee waarde toevoegt aan het leven van je klant en aan je merk. Content die werkelijk ráákt en impact heeft. En dat je alle beschikbare kanalen inzet om je publiek een zo’n consistent mogelijke ervaring te bieden.

 

Bron: LBL-jaargids 2017/18 & Marketingfacts

Onze laatste blogs