Bestel de LBL jaargids Naslagwerk over de kracht van elk kanaal binnen de content marketingmix. Lees verder »
Meld je aan voor de LBL nieuwsbrief Trends, ontwikkelingen en praktijkcases in de wereld van content marketing. Lees verder »

Craftsmen in content

Woonbranche: hoe merken connectie zoeken met hun klant

Door de Oktober Woonmaand zijn we weer gefocust op wat er in huis allemaal anders kan en moet. Dit prikkelde ons om te kijken hoe woonmerken de connectie met hun klanten zoeken – en vinden. Vijf cases uit de woonbranche met feedback van Sandra Könings van Trendlogic (trends, design en branding). En… een must see video over het begrip ‘huis’ als bonus. 

1 Van Wanrooij: online platform voor kleine badkamers

Badkamer- en keukenspecialist Van Wanrooij ontdekte dat veel klanten het lastig vinden om een kleine badkamer in te richten. Om te achterhalen waar de knelpunten zitten, analyseerde Van Wanrooij onder meer verkoopgesprekken en ingevulde contactformulieren en data via Google Analytics en Keyword Planner. Vervolgens ontwikkelde Van Wanrooij het online platform kleinebadkamers.nl. Hier doen consumenten inspiratie op, krijgen ze antwoord op hun vragen en kunnen ze producten bekijken die specifiek geschikt zijn voor kleine ruimtes, zoals een bad van 1.50 m lang. Met een ontwerptool kunnen zij hun eigen badkamer intekenen. Het platform heeft naar eigen zeggen bijgedragen aan het imago van Van Wanrooij als expert voor kleine badkamers.

content marketing woonbranche

Behoefte aan privacy

Sandra: “Binnen de woonbranche zie je momenteel een stijgende belangstelling voor bad- en slaapkamers. Dat is te verklaren: we zijn tegenwoordig druk en bijna nooit alleen. Onze behoefte aan privacy is daarom groter dan ooit en die vind je vooral in de bad- en slaapkamer. Aan (woon)trends liggen vrijwel altijd maatschappelijke issues en vraagstukken ten grondslag. Voor ondernemers is het zaak om een praktische vertaalslag te maken van dit soort maatschappelijke ontwikkelingen naar hun eigen onderneming, zowel in positionering als in het productaanbod. Een beddenspecialist bijvoorbeeld wordt slaapexpert, want slaap komen we met z’n allen structureel tekort en dat wordt de komende jaren alleen maar meer.”

2 VT Wonen:  ‘how to’ video’s en stappenplannen

VT Wonen, ooit begonnen als tijdschrift, is inmiddels een crossmediaal merk. Naast het magazine heeft VT Wonen allerlei apps, social media kanalen, een tv programma en het online platform vtwonen.nl. Op dit platform worden advies, inspiratie en praktische informatie geïntegreerd met de webshop. Zo komen commercie en content slim samen.

‘In een totaal verbonden digitale wereld willen we thuis juist handarbeid en puur vakmanschap’

 

Op YouTube heeft VT Wonen meerdere afspeellijsten met onder meer binnenkijkers, metamorfoses en ‘aan de slag’ tutorials. ‘How to’ content en stappenplannen zijn binnen wonen erg geliefd omdat dit soort content mensen écht verder helpt hun eigen inrichting te veranderen. Sandra: “In de totaal verbonden digitale wereld waarin we ons bevinden, willen we thuis juist ouderwetse handarbeid en puur vakmanschap. En dat gaat verder dan ‘doe-het-zelven’. We willen creëren en ontwerpen om zo onze huizen een totaal eigen sfeer te kunnen geven.” Leuke bonus: zogenoemde ‘How to’ content scoort SEO technisch hoog in Google: relevante informatie die uitputtend tegemoet komt aan de behoefte van de gebruiker krijgt van Google een hoge waardering.

3 IKEA: aansluiten op de bewuste consument

Begin deze maand werd IKEA’s nieuwste tv-commercial binnen de merkpositionering ‘Aandacht maakt alles beter’ gelanceerd. IKEA geeft in deze serie commercials eigen productontwikkelaars en designers de hoofdrol. Deze keer is dat Marcus Engman, Hoofd Design. Marcus vertelt in de commercial waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en hoe hij de vertaling maakt naar designproducten. Met aandacht gemaakt en voor iedereen betaalbaar. IKEA wil met de merkpositionering een nieuwe groep mensen aan zich binden. Deze groep hecht waarde aan het Democratic Design principe dat IKEA al sinds de jaren zeventig hanteert en dat de rode draad in de commercials vormt. Dat principe draait om de balans tussen vorm, functie, kwaliteit, duurzaamheid en een betaalbare prijs.

Sociale meerwaarde

Sandra: “Consumenten kopen steeds bewuster. Waar komt dit product vandaan, hoe is het gemaakt, wat is de sociale impact en is het duurzaam? Daar sluit de nieuwe merkpositionering van IKEA naadloos op aan. Je merkt bovendien dat de sociale meerwaarde van producten belangrijker wordt. Er zijn al sociale werkplaatsen die zich, met behulp van bekende designers als Piet Hein Eek, ontwikkelen tot mooie labels. Producten die met liefde en aandacht worden gemaakt. Delen en verbinden. Dat maakt ons blij.”

4 Gevonden op Marktplaats: puurste vorm van hergebruik

Op de site gevondenopmarktplaats.nl zet Julien Rademaker zijn persoonlijke selectie vintage design, kunst en rariteiten uit het enorme aanbod van Marktplaats in de spotlight. Handig als je geen zin hebt om zelf op Marktplaats te zoeken. Julien lijkt zich te identificeren met zijn spullen, alleen dat waar hij echt achter staat, komt op zijn site. Voor velen geldt inmiddels: als Julien het tof vindt, dan wil ik het ook. En zo is hij als stylist en trendwatcher een bekend figuur en een ‘merk’ geworden.

woonbranche

‘Vintage spullen met een verhaal zijn het antiek van morgen’

 

Op zijn site legt Julien uit dat hij dit doet omdat er al genoeg spullen op de wereld zijn en we niet alles nieuw hoeven te kopen. De puurste vorm van hergebruik, zo noemt hij het. En dat past natuurlijk helemaal binnen de huidige duurzaamheidstrend. Sandra: “De prijzen van rommelmarktspullen stijgen nog steeds. Vintage spullen met een verhaal zijn het antiek van morgen en er zijn steeds meer verzamelaars die unieke stukken zoeken.”

5 Farrow & Ball: verbinding met food

Het Engelse Farrow & Ball biedt haar klanten met de Lunch Club een zeer exclusieve ervaring. Gasten krijgen van International Colour Consultant Joa Studholme een inspirerende kleursessie, waarbij zij leren hoe zij met kleuren, specifieke verven en technieken de mooiste resultaten kunnen behalen. Studholme wil haar gasten leren anders naar kleur te kijken. Vervolgens schuift iedereen aan tafel voor een luxe lunch.
lunch club woonbranche

‘Food als design is een trend’

 

Met deze Lunch Club bouwt Farrow & Ball aan een loyale achterban van klanten. Dat komt mede doordat het exclusieve karakter van het event helemaal past bij het merk. Bovendien, liefde gaat door de maag. Grote kans dat deze lunchers straks ambassadeurs van het merk worden. Sandra: “Momenteel wordt op elk niveau de verbinding met food gezocht. Food als design is een trend. Zo organiseerde de Nederlandse designer Maarten Baas tijdens de Dutch Design Week een week lang elke avond een diner met sterrenkok Sergio Hermans. Toneel in combinatie met een diner, geserveerd op modulair servies in de vorm van een gezicht. Elk gerecht was een artistieke beleving. De zaal was elke avond uitverkocht, 200 man per avond, 200 euro per couvert.”

Tot slot…

Tijdens onze zoektocht naar interessante cases in de woonbranche vonden we dit grappige filmpje over het begrip ‘huis’ door de eeuwen heen. Van een hol in een grot, tot het eerste 3D geprinte huis in 2015… Deze video willen we je niet onthouden:

wilt u een effectief mediaconcept?

 

 

Onze laatste blogs