Colette de Volder, culinair redacteur bij LBL: “De doelgroep van Jumbo is breed, maar de focus ligt voor het magazine Hallo Jumbo op gezinnen. In de ontwikkeling van receptuur voor dit magazine probeer ik antwoord te geven op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’. Een vraag die dagelijks klinkt in veel gezinnen met weinig tijd, die toch lekker en gezond willen eten. Het seizoen, eventuele trends en natuurlijk de lopende campagnes bij Jumbo zijn leidend voor de culinaire puzzel die ik maandelijks leg. Daarnaast ontwikkelt ons culinaire team bij LBL ook ‘online only’-receptuur vanuit een analyse van online zoektermen naar gerechten, receptuur voor het tv-programma ‘Wat eten we?’ en receptuur voor stop motion op social media. Samen schrijven, koken en fotograferen we gemiddeld 100 recepten per maand.”
Food is en blijft hot. Laten zien wie je bent via ‘food’ is een trend die al jaren groter wordt en niet aan kracht lijkt in te boeten. Zeker nu we door de afgelopen ‘thuis’-jaren meer zijn gaan bakken en koken, wordt er nóg meer gezocht naar receptuur. En dat maakt het een fantastisch middel voor contentmarketing.
Met recepten laat je klanten zien waar je voor staat. Want een recept is nooit zomaar een recept. In alle receptuur worden keuzes gemaakt die uiteindelijk de signatuur van de afzender bepalen en daarmee bijdragen aan de identiteit van je merk. Recepten zijn de context waarbinnen je producten waarde krijgen voor klanten. Ze hebben een dubbel doel: klanten hulp bieden in de keuken én verkoop stimuleren. Maar al wil je verkopen, je wilt niet dat je recept als een advertentie voelt. Receptuur moet helpvol, betrouwbaar en aantrekkelijk zijn, dan pas is het goede branded content.