zonde om op te eten

Receptontwikkeling: een vak apart

Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van een eigen culinaire signatuur. In receptuur én beeld.

neem contact op
JUMBO-KERSTFOLDER-14709

Food is en blijft hot. Laten zien wie je bent via ‘food’ is een trend die al jaren groter wordt en niet aan kracht lijkt in te boeten. Zeker nu we door de afgelopen ‘thuis’-jaren meer zijn gaan bakken en koken, wordt er nóg meer gezocht naar receptuur. En dat maakt het een fantastisch middel voor contentmarketing.

Met recepten laat je klanten zien waar je voor staat. Want een recept is nooit zomaar een recept. In alle receptuur worden keuzes gemaakt die  uiteindelijk de signatuur van de afzender bepalen en daarmee bijdragen aan de identiteit van je merk. Recepten zijn de context waarbinnen je producten waarde krijgen voor klanten. Ze hebben een dubbel doel: klanten hulp bieden in de keuken én verkoop stimuleren. Maar al wil je verkopen, je wilt niet dat je recept als een advertentie voelt. Receptuur moet helpvol, betrouwbaar en aantrekkelijk zijn, dan pas is het goede branded content.

HJ09_bladerboxen_spreads_HR 13
Schrijven, koken, proeven, schrijven

Receptontwikkeling

Onze culinaire redactie ontwikkelt een groot deel van de receptuur voor – en met – Jumbo (en haar leveranciers). Dat wil zeggen: wij bedenken gerechten passend bij verschillende thema’s, schrijven de recepten en testen deze uit. Een supermarkt is geen persoon die vanuit een talent, op natuurlijke wijze een eigen kookstijl heeft ontwikkeld. Een supermarkt verkoopt producten. Vooral hierom beleggen supermarkten de ontwikkeling van hun recepturen bij een specialist: het schrijven van inhoudelijk betrouwbare recepten is echt een vak apart. Een andere reden om een specialist aan te haken, is om het risico te mijden dat je te veel aan het zenden gaat vanuit een eigen product of leverancierrelaties.

Bekijk de case van Jumbo

Jumbo's stijl: lekker, makkelijk en gezond

Colette de Volder, culinair redacteur bij LBL: “De doelgroep van Jumbo is breed, maar de focus ligt voor het magazine Hallo Jumbo op gezinnen. In de ontwikkeling van receptuur voor dit magazine probeer ik antwoord te geven op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’. Een vraag die dagelijks klinkt in veel gezinnen met weinig tijd, die toch lekker en gezond willen eten. Het seizoen, eventuele trends en natuurlijk de lopende campagnes bij Jumbo zijn leidend voor de culinaire puzzel die ik maandelijks leg. Daarnaast ontwikkelt ons culinaire team bij LBL ook ‘online only’-receptuur vanuit een analyse van online zoektermen naar gerechten, receptuur voor het tv-programma ‘Wat eten we?’ en receptuur voor stop motion op social media. Samen schrijven, koken en fotograferen we gemiddeld 100 recepten per maand.”

Samen met Jumbo hebben we een receptuurbeleid afgesproken, gestoeld op de kernwaarden van Jumbo: verrassend eenvoudig, lekker vers en dichtbij iedereen. In dit beleid nemen we bijvoorbeeld ook aanbevelingen van het Voedingscentrum mee, maar nooit verliezen we daarbij de signatuur van Jumbo uit het oog: een gerecht moet maakbaar en lekker zijn. We zoeken altijd naar gemak en shortcuts, zonder dat we daarmee concessies hoeven te doen aan smaak of gezondheid.

Zaak is om scherp te blijven en altijd in de gaten te houden wat mensen écht willen. We kunnen ze uiteraard proberen een duwtje in de juiste richting te geven, bijvoorbeeld op het gebied van gezond eten, maar uiteindelijk koopt en kookt de consument toch gewoon wat hij lekker vindt. Als je dat begrijpt, kun je met je receptuur van je klanten fans maken.

LBL lifestyle pand DAG 16554
Koken, klikken, bewerken

Foodfotografie in eigen fotostudio

Ogen eten ook. Een goede foto is cruciaal voor het succes van een recept. Het gerecht moet er niet alleen lekker uitzien, het moet zowel de consument als de afzender aanspreken. Kleur, vorm en inhoud moeten samensmelten. Bij LBL hebben we een eigen fotostudio met moderne keuken. In deze sfeervolle, lichte ruimte wordt er gekookt dat het een lieve lust is. Het fototeam heeft nauw contact met de culinair redacteur en beeldcoördinator, die werken in de aangrenzende redactieruimte.