Fans maken van klanten

20 jaar foodcontent voor Jumbo
11/12/2023

Jumbo Supermarkten was opdrachtgever van het eerste uur bij LBL. In 2003 startten we met het magazine Mijn Jumbo, om de naamsbekendheid van de toen nog relatief onbekende supermarkt te vergroten. Inmiddels is Jumbo de op een na grootste supermarktketen van Nederland en wordt het magazine Hallo met name ingezet om van de miljoenen klanten fans te maken. Vanuit LBL maakten we 20 jaar lang dit magazine en werkten we met een groot team van communicatie- en foodexperts mee aan vrijwel alle contentstromen van Jumbo. Een terugblik op en afscheid van twee decennia samenwerken in een heerlijke ‘gele bubbel’. Hallo 2024, dáág Jumbo 👋

Toen en nu

In 2003 had Jumbo 39 winkels in Brabant en 1 in Noordoost-Groningen. Alles daartussen wilde toenmalig directeur Karel van Eerd Jumbo-geel kleuren. En wat hij óók wilde: een eigen blad. Die winkels kwamen er, net als het blad. In 2003 werd het door LBL ontwikkelde Mijn Jumbo voor het eerst verspreid via de winkels en huis-aan-huis. Doel: naamsbekendheid opbouwen en het laden van de unieke Jumbo-formule met de 7 Zekerheden.

Twintig jaar later zijn die doelstellingen ruimschoots gerealiseerd. Het aantal winkels groeide stormachtig (and counting…), Mijn Jumbo werd Hallo Jumbo en daarna Hallo magazine en online ontpopte zich tot een niet meer weg te denken distributie- en communicatiekanaal. Het kerstnummer van 2023 was de laatste uitgave van onze hand. Ons team ontwierp ruim 200 covers en 24.000 pagina’s, deed zo’n 3.200 fotoshoots en ontwikkelde zeker 9.300 recepten. Met keihard werken – en heel veel lol – lieten we het magazine meegroeien met het merk en voelden we ons soms nog ‘geler’ dan Jumbo zelf.

Foodcontent voor elk kanaal

Behalve dat onze specialisten weten hoe ze een magazine moeten opzetten, maken, restylen, doorontwikkelen en bij de tijd houden, betekende werken voor Jumbo ook heel veel receptontwikkeling en foodfotografie. We maakten met ons team van culinair onderlegde vakmensen culinaire content voor vrijwel alle middelen en kanalen die Jumbo inzette. We maakten seizoensfolders en specials, schreven uiteenlopende soorten webcopy (SEO-proof uiteraard), werkten mee aan de opstart van Jumbo Radio, ontwikkelden recepturen voor het tv-programma ‘Wat eten we vandaag’ en produceerden – in onze eigen studio – kookvideo’s voor Jumbo’s socials en website.

Daarnaast regelden onze mensen de contentproductie voor Smulweb, het grootste culinaire receptenplatform van Nederland dat Jumbo in 2018 aankocht. Maakten we content voor de b2b-doelgroep van Jumbo: fotografie, minimagazines en (social) video’s. En ontwikkelden we concepten en campagnes voor de belangrijke leveranciers van Jumbo, waarmee ze zich nog beter onderscheiden in het enorme assortiment van Jumbo.

We zijn trots op wat we samen met het team van Jumbo hebben neergezet en kijken dankbaar terug op twee decennia lol, keihard werken en veel, heel veel, proeven 😋

Op zoek naar een partner voor magazines en/of foodcontent?

Lobke Heisen
Lobke Heisen

Creatief directeur