Iedereen roze

Interne communicatie en employer branding voor Essent
19/10/2021

Je bent als merk zo goed als je medewerkers, dus Essent wil talent behouden én werven. Mensen blijven langer als ze zich betrokken voelen en voldoende geïnformeerd worden over wat er in de organisatie speelt. Een uitdagende opgave tijdens corona …

Om medewerkers betrokken en aangehaakt te houden, ontwikkelden we tijdens de corona-jaren onder meer een bladformule voor het interne online magazine Wij zijn Essent, adviseerden en creëerden we voor het interne loyaltyprogramma Energy Games en bedachten en maakten we het playbook Better Together om het nieuwe moederconcern E.On te introduceren. Daarnaast ontwikkelden we een strategie en videoserie ten behoeve van de werving van nieuwe Essenters.

Better Together

Essent is marktleider in de Nederlandse energiemarkt, met de merkwaarden deskundig, praktisch en dichtbij. Het ruim 100-jarige bedrijf heeft een rijke geschiedenis, met recentelijk een vrij grote organisatorische verandering. Sinds juni 2020 is Essent onderdeel van E.On Group, een van de grootste energieconcerns van Europa, nadat het jarenlang onderdeel was van een andere energiereus, RWE/Innogy. In september van datzelfde jaar werd het magazine Better Together aan alle 2.700 Essent-medewerkers toegestuurd. Een play-boek waarmee ze op ludieke wijze de reden voor de overname, de voordelen en de veranderingen op de werkvloer ontdekten. Het magazine was onderdeel van een bredere interne campagne. Wij ontwikkelden de bladformule, schreven de copy of deden eindredactie en verzorgden de vormgeving en spel-elementen.

Essent Energy games

In corona-tijd je mensen blijven verbinden aan elkaar en aan de organisatie is geen sinecure. Essent bedacht daar iets voor: de Essent Energy games. Een programma voor medewerkers met opdrachten die ze online met een team moeten volbrengen via individuele bijdragen. Aan ons de eer invulling te geven aan dit idee, zowel in vorm als inhoud, én te schakelen met de webpartij die het game-platform in elkaar zette. Een pressure-cooker met veel hobbels, lol en gekke ideeën. De basis: met je team kilometers via de app Ommetje sparen via wandelingen of hardlooptracks (= green battery load) en op de route een aantal groepsopdrachten doen (badges te winnen!), van een foto-bingo tot een kook-opdracht. Het idee: geld verdienen voor een goed doel en de eeuwige roem als winnend team.

Online arbeidsmarkt communicatie

Op het terrein van arbeidsmarktcommunicatie produceerden we onder andere een videoserie voor een platform om nieuw ICT-personeel aan te trekken. En we ontwikkelden een communicatiestrategie voor intranet en het nieuwe Instagram-account @werkenbijessent om potentieel medewerkers meer inzicht te geven in hoe het is om bij Essent te werken en bij bestaande medewerkers de interne doorstroommogelijkheden nadrukkelijker voor het voetlicht brengt. Want waarom zou je naar een andere werkgever vertrekken als je jezelf verder wilt ontwikkelen, terwijl dat ook bij Essent kan?

Wij Zijn Essent magazine

Voor het interne online magazine van Essent ontwikkelden we een nieuwe bladformule en design van rubrieken binnen de mogelijkheden van online tool Foleon. Met mogelijkheden voor interactie, video en langere verhalen. Met deze formule en een praktische hand-out kon het interne redactieteam van Essent zelf aan de slag met de productie.