8RHK ambassadeurs
Social campagne en website

Promotie van de Achterhoek als werkregio

Met een verwacht aantal vacatures van 27.000 in 2030, wil de Achterhoek haar aantrekkelijke kant als werkregio laten zien. Bij LBL ontwikkelden we voor 8RHK ambassadeurs en partners de landelijke campagne Onverwachte Hoek. Een campagne die mensen verleidt de Achterhoek op zijn minst te overwegen als regio om te werken en te wonen.

Nog te vaak wordt de Achterhoek alleen maar gezien als gewild vakantieadres, vindt 8RHK ambassadeurs. Marc Boumans, voorzitter van 8RHK ambassadeurs en burgemeester van Doetinchem: “Veel mensen hebben toch het idee dat de Achterhoek een regio is waar je alleen voor een weekje naartoe gaat. Want het is ver rijden en dan zijn daar allemaal mensen met een tractor en koeien.” Dat imago moet veranderen.

Meer dan tractors en koeien

Met het doel mensen tussen de 25 en 45 naar de Achterhoek te trekken, ontwikkelden we bij LBL een online-firstcampagne met de titel Onverwachte Hoek. De campagne werd op 19 mei 2021 officieel gelanceerd met het tonen van de campagnefilm tijdens het traditionele Lentediner op het Binnenhof in Den Haag. Voor de productie van deze film dompelden wij – de campagnestrateeg, regisseur, cameraman en figuranten – ons onder in het Achterhoekse (bedrijfs)leven. Boumans: “De film zegt alles over de Achterhoek. Het is een regio waar tradities nog belangrijk zijn en waar het goed wonen en leven is, maar waar ook ruimte bestaat voor innovatie en nieuwe mensen.”

Ervaringsverhalen als bewijs

Achterhoekers zijn geen dikdoeners. En dat is misschien wel de belangrijkste reden dat er weinig bekend is over de innovatieve bedrijven en initiatieven die er zijn. De meerjarige campagne Onverwachte Hoek zet dit innovatieve – en internationale – karakter en de boeiende werkgevers gewoon wél in de spotlight. Maar vooral laat de campagne de Achterhoek zien door de ogen van mensen die de stap naar werken en wonen in deze regio al gezet hebben. Nieuwkomers én terugkeerders. Zij vertellen over hun overwegingen om te verhuizen, hun werk en hun (droom)huis.

De campagne focust op bereik via een socialmediacampagne op LinkedInFacebook en Instagram, met de website als hub. Dit online platform is hét startpunt voor iedereen die de Achterhoek overweegt als een volgend hoofdstuk in het leven. Hier lees je verhalen die verwonderen, inzicht geven en informeren.

Onze rol

Vanuit LBL ontwikkelden we het campagneconcept, de campagne-identiteit en de content- en kanaalstrategie voor de campagne. Ook verzorgen we een groot deel van de uitvoering. Zo maakten we de campagnefilm en -website, een nieuwsbriefformat en verzorgen we de doorlopende creatie van social ads, organische posts en webverhalen.

In de conceptfase hebben we onderzoek gedaan naar de drijfveren onder nieuwkomers, vooroordelen en beeld van de Achterhoek vóór en na ‘de overstap’. Samen met 8RHK ambassadeurs hebben we veel effort gestopt in het betrekken van de gemeenten en andere partners bij de ontwikkeling van de campagne. Regionaal draagvlak bij zowel overheden als bedrijfsleven is immers een belangrijke voorwaarde voor een juiste ‘landing’ van nieuwkomers.

"De samenwerking met het team van LBL en de partners verliep heel smooth en het resultaat mag er zijn! Een mooie aftrap voor een lange samenwerking.”
Amy van der Werff, marketing- & communicatieadviseur bij 8RHK ambassadeurs

Behoefte aan een pakkende campagne?

rosella vierkant
Rosella van Hedel

Communicatieadviseur 8RHK Ambassadeurs

ook interessant

Provincie Gelderland

Niks mooier dan een interessante opdracht voor een goed doel. In dit geval het verminderen én bespreekbaar maken van laaggeletterdheid in Gelderland. Want deze provincie zet zich – samen met partners – in om de ongeveer 200.000 laaggeletterden…

Bekijk case