Provincie Gelderland
Campagne laaggeletterdheid

Beter lezen en schrijven? Geen punt.

Campagne tegen laaggeletterdheid

Niks mooier dan een interessante opdracht voor een goed doel. In dit geval het verminderen én bespreekbaar maken van laaggeletterdheid in Gelderland. Want deze provincie zet zich – samen met partners – in om de ongeveer 200.000 laaggeletterden in Gelderland beter mee te kunnen laten doen in de samenleving. LBL ontwikkelde in samenwerking met de provincie de middelen en media-aanpak voor een doorlopende campagne die deze ondersteuning onder de aandacht brengt en laaggeletterdheid bespreekbaar maakt.

Taalambassadeurs

Voor een maximaal effect van de campagne hebben we ons concept getoetst bij een testpanel van mensen uit de doelgroep, de Taalambassadeurs. Als ervaringsdeskundigen weten zij het beste hoe deze doelgroep te bereiken is en op welke manier de boodschap overkomt. Deze Taalambassadeurs waren ook aanwezig bij de aftrap van de campagne in de week van lezen en schrijven. In diverse plaatsen in Gelderland schonken we gratis koffie, deelden flyers uit en informeerden inwoners.

 

Geen punt

De hoofdboodschap? Moeite met lezen en schrijven? Geen punt. Je kunt er iets aan doen.  Met concrete voorbeelden laten we zien wat beter kunnen lezen en schrijven je oplevert. Denk aan het zelf kunnen lezen van brieven van instellingen, kunnen mailen met collega’s, online betalen en kinderen voorlezen of helpen met huiswerk. Want met lezen en schrijven doe je mee. Op deze manier verlagen we de drempel voor laaggeletterden om zich aan te melden voor een cursus en maken we het thema bespreekbaar.

Ik doe ook mee

Om de doelgroep te bereiken, zijn er in heel Gelderland posters zichtbaar en flyers verkrijgbaar op plekken waar de doelgroep aanwezig is. Denk aan taalhuizen, bibliotheken, gemeente- en buurthuizen, onderwijs- en welzijnsinstellingen. De social (ads) campagne bereikt de doelgroep en hun sociale omgeving via Facebook en Instagram en draagt bij aan begrip voor problemen die laaggeletterde mensen kunnen ervaren en maakt oplossingen zichtbaar. Daarnaast worden er radio- en tv-spots uitgezonden via RTV Gelderland.

Al deze kanalen verwijzen naar de eenvoudige website ikdoeookmee.nl, die bezoekers makkelijk en direct naar het cursusaanbod leidt.

We mogen de campagne drie jaar verzorgen voor de provincie en aangesloten partners (Samenwerkende Gelderse Bibliotheken, Stichting Lezen en Schrijven, Gelderse gemeenten en Rijnbrink).

Digitaal toegankelijk voor iedere Gelderlander

Voor de provincie is het belangrijk dat de communicatieboodschap te begrijpen is voor iedereen, ook voor inwoners met een beperking. We bouwden de website (www.ikdoeookmee.nl) volgens de internationale standaard voor toegankelijkheid (WCAG2.1). De website beschikt over een voorleesfunctie, gemakkelijk lettertype en een duidelijke navigatie. Ook in de designs en video’s hebben we digitale toegankelijkheid toegepast, onder meer door de toepassing van contrastrijke kleuren.

Verschil maken met een awareness campagne?

_V1D9215
Simon Korthout

Communicatieadviseur & Accountmanager Provincie Gelderland

ook interessant

Gemeente Nijmegen

Er zijn van die onderwerpen die je als gemeente flink onder de aandacht wil brengen bij al je inwoners. Zoals de problematiek van – en oplossingen voor – geldzorgen of de invoering van zero-emissiezones in…

Bekijk case