Provincie Gelderland
Aandacht voor laaggeletterdheid

Beter lezen en schrijven? Geen punt.

Campagne tegen laaggeletterdheid

Niks mooier dan een interessante opdracht voor een goed doel. In dit geval het verminderen én bespreekbaar maken van laaggeletterdheid in Gelderland. Want deze provincie zet zich – samen met partners – in om de ongeveer 200.000 laaggeletterden in Gelderland beter mee te kunnen laten doen in de samenleving. LBL ontwikkelde in samenwerking met de provincie de middelen en media-aanpak voor een doorlopende campagne die deze ondersteuning onder de aandacht brengt en laaggeletterdheid bespreekbaar maakt.

Taalambassadeurs

Voor een maximaal effect van de campagne hebben we ons concept getoetst bij een testpanel van mensen uit de doelgroep, de Taalambassadeurs. Als ervaringsdeskundigen weten zij het beste hoe deze doelgroep te bereiken is en op welke manier de boodschap overkomt. Deze Taalambassadeurs waren ook aanwezig bij de aftrap van de campagne in de week van lezen en schrijven. In diverse plaatsen in Gelderland schonken we gratis koffie, deelden flyers uit en informeerden inwoners.

 

Geen punt

De hoofdboodschap? Moeite met lezen en schrijven? Geen punt. Je kunt er iets aan doen.  Met concrete voorbeelden laten we zien wat beter kunnen lezen en schrijven je oplevert. Denk aan het zelf kunnen lezen van brieven van instellingen, kunnen mailen met collega’s, online betalen en kinderen voorlezen of helpen met huiswerk. Want met lezen en schrijven doe je mee. Op deze manier verlagen we de drempel voor laaggeletterden om zich aan te melden voor een cursus en maken we het thema bespreekbaar.

Ik doe ook mee

Om de doelgroep te bereiken, zijn er in heel Gelderland posters zichtbaar en flyers verkrijgbaar op plekken waar de doelgroep aanwezig is. Denk aan taalhuizen, bibliotheken, gemeente- en buurthuizen, onderwijs- en welzijnsinstellingen. De social (ads) campagne bereikt de doelgroep en hun sociale omgeving via Facebook en Instagram en draagt bij aan begrip voor problemen die laaggeletterde mensen kunnen ervaren en maakt oplossingen zichtbaar. Daarnaast worden er radio- en tv-spots uitgezonden via RTV Gelderland.

Al deze kanalen verwijzen naar de eenvoudige website ikdoeookmee.nl, die bezoekers makkelijk en direct naar het cursusaanbod leidt.

We mogen de campagne 3 jaar verzorgen voor de provincie en aangesloten partners (Samenwerkende Gelderse Bibliotheken, Stichting Lezen en Schrijven, Gelderse gemeenten en Rijnbrink).

Verschil maken met een awareness campagne?

_V1D9215
Simon Korthout

Communicatieadviseur & Accountmanager Provincie Gelderland

ook interessant

Gemeente Nijmegen

Mensen met schulden praten niet graag over hun zorgen. Ze voelen schaamte en denken vaak dat ze het alleen moeten oplossen. Terwijl daardoor de problemen alleen maar groter worden. Van de 12.800 Nijmegenaren met een laag inkomen, hebben…

Bekijk case