Gemeente Nijmegen
Crossmediale campagnes

Crossmediale campagnes voor gemeente Nijmegen

Belangrijke maatschappelijke thema’s omzetten in begrijpelijke campagnes? Daar worden wij blij van! Of het nu gaat om geldzorgen of schone lucht in de binnenstad, wij zorgen voor een aanpak die mensen raakt en in beweging zet. Laat dat nou precies de vraag van de gemeente Nijmegen zijn.

Samen lossen we geldzorgen op

Geldzorgen? Veel Nijmegenaren worstelen ermee, maar praten er liever niet over. Schaamte, het gevoel er alleen voor te staan – het zijn onzichtbare obstakels die de problemen alleen maar groter maken. En dat terwijl er 12.800 inwoners zijn met een krappe beurs. Maar hoe maak je mensen daarvan bewust als er een taboe op het onderwerp rust? Precies, door er heel concreet over te vertellen op allerlei plekken en in verschillende vormen. Stukje crossmediale communicatie zeg maar. Met de krachtige publiekscampagne ‘Geldzorgen? Laten we het samen oplossen’ reikt de gemeente Nijmegen inwoners en ondernemers met beginnende schulden een hand.

We vroegen ervaringsdeskundigen hun verhaal te delen in interviews en focussessies. Uit die persoonlijke verhalen werd één ding heel duidelijk: een betrokken sociale omgeving en oprechte aandacht zijn essentieel om hulp te vinden. Dat werd de kern van een langlopende campagne die draait om bewustwording en laat zien dat niemand er alleen voor hoeft te staan. Want een klein duwtje in de rug kan het verschil maken.

Wij gingen aan de slag met abri’s, posters en social posts om zo veel mogelijk Nijmegenaren te bereiken. Flyers en banners op centrale locaties versterken de boodschap, terwijl redactionele artikelen verdieping bieden.

Ondernemers klaarstomen voor zero-emissie in Nijmegen

Nog zo’n mooi onderwerp: in 2025 gelden er zero-emissiezones in de binnenstad, Heijendaal en Hof van Holland. Dat regel je niet zomaar; voor lokale ondernemers vraagt dit plan een flinke omschakeling waarbij veelgestelde vragen en concrete tips doorvertaald werden in ervaringsverhalen. And that’s where we come in!

Met een tweetrapsraket-aanvalsplan creëerden we eerst bewustwording en werken we nu toe naar actie. Pakkende verhalen van ondernemers die al stappen hebben gezet naar duurzame mobiliteit, zoals Rosa van de Wit Wasserij, inspireren anderen om ook de sprong te wagen. (Animatie)video’s, abri’s in de stad, redactionele artikelen en een sterke social-advertisingscampagne vormen een geheel dat vertrouwen geeft en weerstand wegneemt.

Wil jij ook direct aan de slag met video? Let’s go!

Geef jij ook voorrang aan schone lucht?

Nog even over die schone lucht: sommige Nijmegenaren moeten in 2025 afscheid nemen van hun vertrouwde brom- en snorfietsen als ‘ie ouder is dan 15 jaar. Uiteraard zijn er schonere alternatieven zoals een elektrische fiets, (deel)scooter, het OV of gewoon de benenwagen. Maar toch vraagt deze gedragsverandering om duidelijke communicatie.

Vanuit een visueel herkenbaar campagneconcept, een animatievideo, abri’s en social posts creëerden we een zichtbare verandering die iedereen uitnodigt om de meest duurzame optie te ontdekken. Kernboodschap? ‘Hier geven wij voorrang aan schone lucht’. Lekker positief toch? Past perfect bij de gemeente én bij ons.

Over Gemeente Nijmegen

De gemeente Nijmegen, de oudste stad van Nederland, zet zich in voor een duurzame en inclusieve toekomst. Een rijke historie verbinden met moderne thema’s zoals slimme stadslogistiek, schone lucht, sociale ondersteuning en burgerparticipatie. Dat is precies waarom we zo graag voor deze stad werken.

Ook op zoek naar een strategische sparringpartner met creativiteit?

Bij LBL gaan we lekker op breinbrekers. Dus zoek je een team dat strategisch met je meedenkt, samen op plannen broedt en de ideeën vervolgens met veel creativiteit neerzet, dus moet je ons zeker even bellen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.