TenneT-Gasunie
Branding & identiteit

Nationaal Energie Dashboard

Toepasbare data gevisualiseerd

TenneT en Gasunie zijn leidende partijen om de energietransitie mogelijk te maken. Als netbeheerders hebben ze een schat aan waardevolle data om dit proces te versnellen. LBL ontwikkelde samen met het projectteam van beide organisaties de naam, branding en de huisstijl van het nieuwe online dataportaal: het Nationaal Energie Dashboard.

Nederland staat voor een aantal grote uitdagingen. Om onze klimaatambities te behalen moet de CO2-uitstoot omlaag en zullen we meer energie moeten gebruiken uit hernieuwbare bronnen, zoals zon- en wind. TenneT en Gasunie zien een groot belang in het delen van data waarmee iedereen in Nederland – burgers, bedrijven en wetenschappers – aan de slag kan om een bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Toegankelijk

Het platform stelt data beschikbaar om slimme keuzes te kunnen maken waarmee iedereen in Nederland kan bijdragen aan een toekomstbestendige energievoorziening. De naam Nationaal Energie Dashboard (NED) is een fonetische verwijzing naar het energienet, maar ook naar de afkorting van Nederland. Hij geeft direct aan wat er op ned.nl te vinden is én straalt autoriteit uit.

Huisstijl

De doelgroep van NED is breed, van bedrijfsleven tot particulieren. Op basis van een marktanalyse en data over andere platformen van TenneT en Gasunie hebben we vijf persona’s geschetst voor wie NED interessant is. Op basis daarvan hebben we de beschikbare datasets gecategoriseerd en zó vertaald dat ze voor verschillende doelgroepen aansprekend zijn. Vanuit die inhoud zijn we aan de slag gegaan met de huisstijl en het beeldmerk. Daarin zijn de elementen een referentie naar het aan- en uitzetten van datasets, is het font toegankelijk en vriendelijk en zijn de kleuren afgeleid van data, energie en weer. Deze stijl werkten we uit in een huisstijlhandboek dat de basis vormt voor andere middelen en toepassingen.

Lancering

Naast beeldmerk, huisstijl en persona’s dachten we ook mee over de lancering van NED. We schreven een communicatie-aanpak en draaiden een serie video’s voor de lancering van NED. In deze video’s vertellen Manon van Beek (TenneT), Hans Coenen (Gasunie), Kees Vendrik (Nationaal Klimaat Platform) en Olof van der Gaag (Nederlandse Vereniging Duurzame Energie) over de livegang en het belang van het platform.  Op de dag van de lancering brachten die video’s NED via de socials onder de aandacht.

Krachtige merkidentiteit of duidelijke datavisualisatie?

Eva_01
Eva Stijnman

Artdirector

ook interessant

TenneT

De samenwerking tussen hoogspanningsnetbeheerder TenneT en LBL is de afgelopen jaren flink geïntensiveerd. Maakten we eerst vooral videoregistraties van grote projecten, inmiddels ondersteunen we TenneT in meerdere disciplines: employer branding, contentmarketing, omgevingscommunicatie, interne communicatie –…

Bekijk case